1. Eigenaarschap en participatie
De gemeente stimuleerde ook in 2017 dat bewoners zich verantwoordelijk voelen en eigenaar zijn van de manier waarop zorg en ondersteuning in hun eigen wijk of buurt is georganiseerd. Volwaardig meedoen van iedere Hagenaar, ongeacht gender, seksuele geaardheid, leeftijd of beperking, staat centraal in het beleid. Dit gebeurt door:
- Het stimuleren en ondersteunen van vrijwilligerswerk, mantelzorg en emancipatie.
- Het stimuleren van gezamenlijk accommodatiegebruik in de buurthuizen van de toekomst.
- Het ondersteunen van initiatieven van inwoners (sociaal eigenaarschap)
- De participatie van ouderen en van mensen met een beperking.
Een derde van de Hagenaars is actief als vrijwilliger
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Vrijwilligerswerk | 2.431 | 137 | 2.295 | N | 2.597 | N | 302 | V |
Totaal | 2.431 | 137 | 2.295 | N | 2.597 | N | 302 | V |
De lasten hebben voornamelijk betrekking op subsidies voor de coördinatie van het vrijwilligerswerk (circa dertien subsidies, € 0,8 mln.), het professionaliseren van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties (o.a. vrijwilligersacademie) en een groot aantal kleinere subsidies, toegesneden op specifieke doelgroepen.
In 2017 was circa een derde van de Hagenaars actief als vrijwilliger. De inzet van de gemeente is erop gericht om zoveel mogelijk verschillende mensen als vrijwilligers actief te laten zijn. Daarnaast ondersteunt de gemeente vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties, zoals PEP (Participatie Emancipatie Professionals) zodat zij hun taak goed uit kunnen oefenen. Verder ondersteunt de gemeente initiatieven zoals de Boodschappen begeleidingsdienst, de Haagse Uitdaging, de Ambassade van Den Haag en maatjesprojecten over onder meer schulden en eenzaamheid.
In het kader van activering begeleiden Haagse welzijnsorganisaties Hagenaars met een uitkering bij het vinden en uitvoeren van vrijwilligerswerk. Maandelijks bezochten circa 20.000 personen de website Den Haag Doet. Met evenementen als het Haagse heldengala, de Haagse hulde en de waarderingsprijzen kwam vrijwilligerswerk breed onder de aandacht.
95.000 Hagenaars zijn mantelzorger
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Mantelzorg | 5.730 | 0 | 5.730 | N | 6.362 | N | 632 | V |
Totaal | 5.730 | 0 | 5.730 | N | 6.362 | N | 632 | V |
In 2017 hebben 95.000 mantelzorgers hulp verleend aan familie en vrienden. De gemeente streeft ernaar mantelzorgers waar mogelijk te ontlasten en waardering te tonen voor mantelzorgers.
Circa 2.000 mantelzorgers zijn ondersteund door de taskforce Mantelzorg. Overlaste mantelzorgers worden emotioneel ondersteund vanuit deze taskforce. Sociale ondersteuning is er vanuit bijvoorbeeld burenhulp en de mantelkring.
Om overbelaste mantelzorgers sneller te signaleren en goed door te verwijzen naar ondersteuning zijn in 2017 professionals op dit onderwerp getraind, onder andere de medewerkers van de Servicepunten XL en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Aanvullend is de campagne ‘Zij vindt het vanzelfsprekend, wij noemen het mantelzorg’ uitgevoerd om aan de ondersteuning voor mantelzorgers bekendheid te geven.
Mantelzorgers kunnen via een webwinkel een waardering uitzoeken. Met deze webwinkel spreekt de gemeente haar waardering en erkenning voor de mantelzorgers uit. Ook zijn in 2017 negen grote Haagse werkgevers aan de slag gegaan als mantelzorgvriendelijke werkgever.
Aan PEP is de toezegging gedaan om het ICT-platform te vernieuwen. Die vernieuwing is nodig om te kunnen voldoen aan de groeiende ondersteuningsbehoefte bij het vinden van vrijwilligerswerk en respijtzorgaanbod. De voorbereidingen zijn in 2017 gestart.
Toelichting financieel resultaat mantelzorg € 0,6 mln. V/I Actieprogramma informele zorg/nieuw beleid € 0,3 mln. V/I De voorbereidingen voor het ICT-platform van PEP zijn in 2017 gestart, maar het project zelf start in 2018. Dit heeft tot een voordeel geleid. Logeervoorziening € 0,1 mln. V/I De logeervoorziening voor het ontlasten van mantelzorgers is minder gebruikt dan verwacht. Dit resulteert in een klein voordeel. Waardering mantelzorgers € 0,1 mln. V/I Mantelzorgers kunnen als waardering een cadeau uitkiezen uit de speciaal hiervoor ingerichte webwinkel. Het gebruik hiervan blijkt lager dan gedacht. Dit leidt tot een klein voordeel. Overig € 0,1 mln. V/I |
Emancipatie
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Emancipatie | 1.636 | 0 | 1.636 | N | 1.398 | N | 238 | N |
Totaal | 1.636 | 0 | 1.636 | N | 1.398 | N | 238 | N |
Circa de helft van de middelen voor emancipatie heeft betrekking op structurele subsidies, waarmee COC Haaglanden en Stichting Yasmin (participatiecentrum voor vrouwen) worden gesubsidieerd.
Stichting Yasmin heeft in 2017 350 vrouwen begeleid naar onderwijs en werk. COC Haaglanden heeft 125 kortdurende consulten en 40 trajecten psychosociale hulpverlening geboden. Daarnaast heeft COC Haaglanden 150 voorlichtingslessen over seksuele diversiteit gegeven op scholen.
Verder zijn internationale vrouwendag en coming out day georganiseerd. Ook is speciale aandacht besteed aan het trainen van vertrouwenspersonen die de eerste schakel zijn tussen moeilijk bereikbare groepen en zorginstellingen. Tenslotte is extra aandacht besteed aan weerbaarheidstrainingen aan vrouwen en jongeren.
51 Buurthuizen van de toekomst
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Buurthuis van de Toekomst | 7.443 | 0 | 7.443 | N | 8.517 | N | 1.074 | V |
Ruimtebiedende wijkcentra (CVDH) | 3.687 | 10.042 | 6.355 | V | 6.739 | V | 383 | N |
Totaal | 11.129 | 10.042 | 1.087 | N | 1.779 | N | 691 | V |
De gemeente subsidieert vier Haagse welzijnsorganisaties VOOR Welzijn, MOOI, Zebra en Welzijn Scheveningen voor onder meer het exploiteren van zeventien Servicepunten XL (circa € 4,6 mln.) voor onder andere digitale en administratieve hulp. Verder wordt subsidie verstrekt om de kwaliteit van de dienstverlening op de Servicepunten XL te verbeteren en om innovatieve werkwijzen en producten te stimuleren via o.a. maatschappelijke initiatieven van bewoners. Er zijn inmiddels 51 buurthuizen van de toekomst gerealiseerd.
In de buurthuizen van de toekomst werken sportclubs, scholen, culturele instellingen en andere organisaties in de wijk met elkaar samen. In de zomer vond het vijfjarig jubileum van de buurthuizen van de toekomst plaats. In 2017 zijn op tien locaties betere keukens gerealiseerd. Daarnaast zijn er zes wijkdebatten georganiseerd.
In 2017 zijn bewoners gestimuleerd om sociaal eigenaarschap op te pakken. 39 initiatieven van bewoners hebben een financiële bijdrage ontvangen.
De initiatievenmakelaar heeft vijftien initiatieven begeleid, drie initiatieventafels georganiseerd en acht zorgcoöperaties ondersteund. Een voorbeeld van een nieuw initiatief is het matchen van de zorgvraag van inwoners uit de wijk aan het aanbod van zorgprofessionals die ook in deze wijk wonen. Dit gebeurt door zorgcoöperatie Haagse Hout.
Toelichting financieel resultaat buurthuis van de toekomst € 0,7 mln. V/I Regulier beleid € 0,5 mln. V/I Een aantal aanvragen voor verbouwingen van buurthuizen is later gedaan dan verwacht. De lasten vallen daardoor in 2018. Daarnaast duurde het langer dan verwacht om de investeringen in de vernieuwde website van de marktplaats accommodaties & activiteitente realiseren. Sociaal eigenaarschap € 0,5 mln. V/I Het voorbereiden en opstellen van plannen door bewoners heeft meer tijd gekost dan verwacht waardoor er in 2017 minder plannen zijn ingediend. Ruimtebiedende centra (vastgoed) € 0,4 mln. N/I Het resultaat op vastgoed wordt grotendeels veroorzaakt door huurderving als gevolg van leegstand. De grootste nadelen zitten bij de locaties Gaslaan 175, Betsy Perkstraat, van Heutzstraat 12 en Nieuwe Laantjes 44. Overig € 0,1 mln. V/I |
Participatie ouderen en mensen met een beperking
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Participatie ouderen en mensen met een beperking | 13.512 | 0 | 13.512 | N | 14.288 | N | 776 | V |
Totaal | 13.512 | 0 | 13.512 | N | 14.288 | N | 776 | V |
Het grootste deel van het budget gaat naar vier welzijnsinstellingen voor het verzorgen van ouderenwerk in acht stadsdelen (€ 3 mln.) en voor innovatieve projecten rondom iZi en het actieplan ‘Den Haag seniorvriendelijke stad’. In 2017 is € 5 mln. gereserveerd voor de vorming van het Zorginnovatiefonds. Zoals verwoord in het Halfjaarbericht 2017 (RIS 297973) is dit fonds bedoeld om de innovatie in onze stad een krachtige impuls te geven. Hiermee wordt beoogd een vliegwiel voor innovaties op gang te brengen. Daarbij wordt samengewerkt met andere marktpartijen en wordt getracht aanvullende fondsen te werven voor het zorginnovatiefonds. Bewezen innovatieve interventies kunnen op die manier breed in de stad worden uitgerold. Ook zorgcoöperaties worden verder gestimuleerd.
Door de welzijnsorganisaties zijn de onafhankelijke cliëntondersteuning en het maatschappelijk werk aan bewoners georganiseerd. Op alle locaties wordt informatie en advies gegeven over algemene welzijnsvoorzieningen (bijvoorbeeld: sociale activiteiten, vrijwilligerswerk, maatjesprojecten, burenhulpcentrale, administratieve ondersteuning). Daarnaast kunnen bewoners hier terecht voor intensieve begeleiding. Hierbij worden bewoners ondersteund vanuit een persoonlijk plan dat samen met hen opgesteld wordt. Daarnaast zijn 17 ouderenconsulenten actief; zij bezoeken ouderen en geven informatie en advies over wonen, zorg en welzijn. Ook wordt door de welzijnsinstellingen specialistische ondersteuning gegeven aan de GGZ-doelgroep en aan bewoners met een licht verstandelijke beperking.
In 2017 is extra ingezet op het bereiken van ouderen met als doel de participatie door ouderen te vergroten. Dit is onder meer gedaan met de vitaliteitsawards, het project veilig en vitaal, de maand van de vitaliteit en de campagne Lichtspoor. Verder is “Haags ontmoeten”, de algemene voorziening voor kwetsbare ouderen met geheugen- en regieverlies en hun mantelzorgers, gerealiseerd – hierbij gaat het om 35 locaties waar bewoners terecht kunnen voor ondersteuning en activiteiten.
De subsidieregeling Toegankelijkheid Den Haag is eind 2016 vastgesteld. De regeling is bedoeld voor mensen met een beperking voor verbeteringen op het gebied van fysieke, digitale of sociale toegankelijkheid (RIS 295988). De bekendheid van de regeling moet nog groeien. In 2017 zijn er negen aanvragen gehonoreerd.
Toelichting financieel resultaat participatie ouderen en mensen met een beperking € 0,8 mln. V/I Toegankelijkheidsregeling € 0,2 mln. V/I De aanvragen voor de nieuwe subsidieregeling Toegankelijkheid hebben in 2017 nog niet geleid tot uitputting van het budget. Dit resulteert in een voordeel van €0,2 mln. Innovatie € 0,9 mln. V/I In 2017 is het programma Gezond langer thuis wonen gestart. Het programma is gericht op nieuwe technologie en domotica. In 2017 is veel tijd geïnvesteerd in het opzetten van de samenwerking met (nieuwe) bedrijven, organisaties en onderzoeksinstellingen. Het ontwikkelen van het netwerk en het opbouwen van de onderlinge samenwerking heeft meer tijd gekost dan verwacht. De geplande investeringen in de uitbreiding van het iZi-concept worden in 2018 in plaats van in 2017 gerealiseerd. Participatie ouderen € 0,6 mln. N/I Er zijn extra uitgaven gedaan voor het congres Age Friendly City Conference on Health, Innovation en Aging en de Community tegen de eenzaamheid. Dit resulteert in een nadeel van € 0,6 mln. Overig € 0,3 mln. V/I |
2. Ondersteuning kwetsbare Hagenaars
De gemeente biedt een uitgebreid palet aan voorzieningen ter ondersteuning van kwetsbare inwoners en mensen met een beperking om hun zelfredzaamheid te versterken. Dit gebeurt o.a. door:
- maatschappelijke dienstverlening en cliëntondersteuning;
- het verstrekken van maatwerkarrangementen, hulpmiddelen en vervoersvoorzieningen;
- het ondersteunen van benodigde woningaanpassingen;
- ondersteuning van Hagenaars met complexe multiproblematiek door sociale wijkzorgteams.
Op de zeventien Servicepunten XL zijn 31.250 bewoners geïnformeerd en begeleid
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Maatschappelijke dienstverlening | 8.453 | 0 | 8.453 | N | 9.524 | N | 1.071 | V |
Buurthuis van de toekomst (Decentralisatie WMO) | 5.341 | 0 | 5.341 | N | 5.341 | N | 0 | N |
Totaal | 13.794 | 0 | 13.794 | N | 14.865 | N | 1.071 | V |
De gemeente subsidieert vier Haagse welzijnsorganisaties VOOR Welzijn, MOOI, Zebra en Welzijn Scheveningen voor onder meer het leveren van algemene maatschappelijke ondersteuning (€ 5,9 mln.). Ook zijn zeven instellingen gesubsidieerd voor specifieke onderwerpen: Sensoor (24-uurs luisterlijn), FIOM (hulp en kennis bij ongewenste zwangerschap), Joods maatschappelijk werk, Inloophuis Haaglanden (ontmoetingsplek voor mensen en hun naasten met kanker), Cardia (ouderenzorgorganisatie) en de Stichting Welzijn voor doven (€ 1,1 mln.).
Op de zeventien Servicepunten XL zijn 31.250 bewoners geïnformeerd en begeleid bij vragen over wonen, werken, jeugd, vrijwilligerswerk, zorg en ondersteuning. Op 1 november is wijkcentrum De Regenvalk na de verbouwing officieel heropend. De VNG heeft Den Haag tot één van de veertien koplopers op het gebied van cliëntondersteuning benoemd. De site www.zoekhetuitdenhaag.nl is gelanceerd en biedt een overzicht van alle ondersteuningsmogelijkheden en activiteiten in Den Haag.
In 2017 zijn de cliëntondersteuners van de Haagse welzijnsorganisaties en MEE gaan samenwerken met informele cliëntondersteuningsorganisaties. Doel: gezamenlijk het bereik, de keuzevrijheid en de bekendheid van cliëntondersteuning voor de Hagenaar vergroten.
Toelichting financieel resultaat maatschappelijke dienstverlening € 1,0 mln. V/I Het voordeel van circa €1 mln. bestaat uit verschillende kleinere meevallers, waaronder lagere reorganisatiekosten (€ 0,2 mln.), de vertraging van het project Big Data (€ 0,2 mln.) en lagere kosten voor de inspecteur subsidies (€ 0,1 mln.). De overige verschillen zijn kleiner dan € 0,1 mln. per onderwerp. |
Ruim 30.000 inwoners maken gebruik van Maatwerkvoorzieningen
| Uitkomst 2017 | | | | Begroot | | Resultaat | |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | | saldo 2017 | | 2017 | |
---|
Maatwerkarrangementen ZIN | 78.767 | 1.594 | 77.173 | N | 71.931 | N | 5.242 | N |
Maatwerkarrangementen PGB | 9.431 | -15 | 9.446 | N | 13.344 | N | 3.898 | V |
Vervoer Taxibus | 9.603 | 2.217 | 7.386 | N | 8.154 | N | 768 | V |
Hulpmiddelen vervoer ouderen en gehandicapten | 16.440 | 114 | 16.326 | N | 13.580 | N | 2.746 | N |
Woonvoorzieningen ouderen en gehandicapten | 9.186 | 11 | 9.175 | N | 9.265 | N | 90 | V |
Totaal maatwerkvoorzieningen excl. Eigen bijdragen | 123.426 | 3.921 | 119.505 | N | 116.274 | N | 3.231 | N |
Eigen bijdrage Maatwerkvoorzieningen | 28 | 4.763 | 4.735 | V | 6.739 | V | 2.004 | N |
Eigen bijdrage beschermd wonen | 22 | 4.150 | 4.128 | V | 3.559 | V | 569 | V |
Totaal Eigen bijdragen | 50 | 8.913 | 8.863 | V | 10.298 | V | 1.435 | N |
Totaal maatwerkvoorzieningen incl. Eigen bijdrage Beschermd wonen | 123.476 | 12.835 | 110.641 | N | 105.976 | N | 4.665 | N |
Een financieel omvangrijke categorie van Wmo-voorzieningen zijn de maatwerkvoorzieningen. Het gaat daarbij onder meer om hulp in de huishouding, ondersteuning in de vorm van bijvoorbeeld dagbesteding, aangepast vervoer (bijvoorbeeld scootmobielen of taxibus) en woningaanpassingen. De maatwerkvoorzieningen zijn in de tabel hierboven financieel weergegeven.
Financieel resultaat maatwerkvoorzieningen € 4,7 mln. N/S Er is bij de maatwerkvoorzieningen een nadelig resultaat ontstaan van € 3,2 mln. op het lastenbudget. Dit bestaat uit een tekort op de apparaatslasten van € 7,8 mln. en een overschot van € 4,6 op de lasten van de voorzieningen zelf. Daarnaast is sprake van een tekort op de eigen bijdragen van € 1,4 mln. Het tekort komt in totaal uit op € 4,6 mln. (=€ 3,2 +€ 1,4 mln.) Het tekort op de apparaatslasten wordt grotendeels verklaard door het vergroten van de uitvoeringscapaciteit waarvoor consulenten ingehuurd werden (€ 5,7 mln.). Hiermee is uitvoering gegeven aan de raadsbesluiten n.a.v. het rapport van de Rekenkamer ‘Over de drempel, toegang tot de Wmo’ (RIS 296318). Het gaat met name om de raadsbesluiten om de toegang tot de Wmo vormvrij te maken conform de wet (RIS 296318) en de doorlooptijden te verkorten om te voldoen aan de wettelijke termijnen (motie Snel naar een korte doorlooptijd; RIS 296790). Deze overschrijding is verdeeld over alle producten in de tabel hierboven. Sinds 2015 is als gevolg van de uitvoering van de nieuwe taken de uitvoeringscapaciteit vergroot. De extra benodigde vergroting van de uitvoeringscapaciteit houdt direct verband met het rapport van de rekenkamer en de daaruit voorvloeiende raadsbesluiten en heeft daarom een doorwerking naar 2018 e.v. Het grootste voordeel is ontstaan bij de persoonsgebonden budgetten voor maatwerkvoorzieningen, namelijk € 3,9 mln. (incl. apparaatslasten) over het jaar 2017. De lasten zijn in 2017 ten opzichte van 2016 met 22% gedaald, van € 12,1 mln. naar € 9,4 mln. Bewoners kunnen zelf kiezen voor Zorg in Natura of een persoonsgebonden budget. In 2017 is tegelijkertijd een tekort op de maatwerkvoorzieningen Zorg in Natura(ZIN) ontstaan (€ 5,2 mln. incl. apparaatslasten). In dit bedrag is het verwachte bedrag aan nog te ontvangen declaraties van zorgaanbieders opgenomen. Zorgaanbieders kunnen in 2018 nog zorg declareren over 2017. Daar in 2017 is gestart met een nieuwe contractvorm, namelijk de maatwerkarrangementen, is de hoogte van nog te ontvangen declaraties nog omgeven met onzekerheden gezien de beperkte ervaringsgegevens. De komende jaren neemt het belang van een adequate raming toe, omdat maatregelen nodig zijn om binnen het dalende budget te blijven. In de paragraaf beleidsomgeving is dit geduid. Voor het waarborgen van de ramingen zal ook de tijdigheid van facturering door zorgaanbieders nauwgezet gemonitord worden. Eigen bijdragen Op de eigen bijdragen bestond in 2017 een structureel tekort van circa €1,4 mln. Oorspronkelijk was dit hoger, namelijk circa € 2,5 mln. Dit was het tekort dat de gemeente heeft meegekregen bij de decentralisatie van 2015. Daarnaast zijn m.i.v. 2017 nog twee maatregelen genomen om de eigen bijdrage te maximeren, zodat het tekort uitkwam op € 4 mln. Bij begrotingsretraite van juni 2017 is het tekort gedeeltelijk gedekt door een verlaging van het lastenbudget voor Ondersteuning. Er resteerde daarna nog een structureel tekort van € 1,4 mln. in 2017 (oplopend naar € 1,8 mln. m.i.v. 2018). Als gevolg van de motie ‘Niet vraguh om een eigen bijdrage’ (RIS 296671) is de eigen bijdrage voor dagbesteding en begeleiding afgeschaft. In 2017 bestond hiervoor incidentele dekking uit de programmareserve (€ 0,85mln.) |
14.756 inwoners ontvingen Huishoudelijke Hulp, 5.404 inwoners ontvingen ondersteuning
Op 1 januari 2017 zijn de contracten voor de nieuwe maatwerkarrangementen ingegaan. In dit contract zijn de voorzieningen voor hulp bij het huishouden en de maatwerkvoorziening ondersteuning gecombineerd. In 2017 is door het herindiceren van de bestaande cliënten geleidelijk overgegaan naar de maatwerkarrangementen. Dit leidt ertoe dat in 2017 voor het eerst ramingen over de nieuwe situatie gemaakt zij. De nieuwe contracten gaan namelijk uit van zorgplannen en niet van het aantal gerealiseerde zorguren. Daarom is extra aandacht besteed aan de prognoses. De prognosemodellen worden in 2018 verder doorontwikkeld via de taskforce WMO.
1.100 inwoners ontvingen een Persoonsgebonden budget voor een Maatwerkarrangement
Naast zorg in natura kunnen bewoners kiezen voor een persoonsgebonden budget. In 2017 kregen circa 1.000 inwoners een persoonsgebonden budget voor ondersteuning (in 2016: circa 1.200) en ruim 1.100 inwoners voor huishoudelijke hulp (2016: circa 1.250).
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) fungeert namens gemeenten als administratie- en betalingskantoor voor de persoonsgebonden budgetten. In het afgelopen jaar is de rechtmatigheid van de betalingen van de SVB verbeterd, maar toch heeft de SVB geen goedkeurende controleverklaring voor haar verantwoording voor de persoonsgebonden budgetten voor de Wmo. Dit heeft een (zeer) beperkt effect op de rechtmatigheid van de jaarrekening van de gemeente.
Eind 2017 waren er 6.255 scootmobiels bij cliënten in bruikleen
In 2017 zijn de hulpmiddelen (zoals rolstoelen en scootmobielen) aanbesteed. Het nieuwe contract gaat in op 1 februari 2018. Cliënten hebben door dit nieuwe contract de mogelijkheid gekregen om te kiezen uit twee aanbieders (voorheen één). Dit biedt keuzevrijheid en vermindert de kwetsbaarheid bij leverings- of andere problemen bij een leverancier.
Daarnaast is het aanbod aan algemene voorzieningen verbeterd. In 2017 zijn twee scootmobielpools gestart en zijn er zes Zonnebloemauto’s (rolstoelauto’s) tegen een gereduceerd tarief te huur.
57.0000 ritten met de Taxibus per maand
In 2017 heeft de taxibus gemiddeld meer dan 57.000 ritten per maand gereden. De gemeente heeft met de leverancier van de taxibus, Connexxion, afspraken gemaakt om de kwaliteit en stiptheid van de dienstverlening te verbeteren.
1.594 woningaanpassingen
Ouderen en mensen met een beperking kunnen ondersteuning krijgen bij aanpassingen in de woning (zoals trapliften, aanpassingen in keukens en badkamers) zodat zij langer in hun eigen huis kunnen blijven wonen. In 2017 zijn 1.594 woningaanpassingen gedaan. In 2016 ging het om 1.674 woningaanpassingen.
Eigen bijdragen
De baten eigen bijdrage zijn niet eenduidig te herleiden tot de producten in de begroting omdat de eigen bijdragen conform de wet persoonsgebonden worden opgelegd door het CAK. De gemeente heeft uit privacyoverwegingen geen zicht op de persoonsgegevens die aan de door het CAK afgedragen eigen bijdragen ten grondslag liggen.
Het CAK is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen die het CAK int voor de gemeente. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over de omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht.
Wijkzorgteams hebben in 2017 2.315 casussen opgepakt en de teams voor de statushouders hebben daarnaast nog eens 212 casussen opgepakt
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Sociale wijkteams-decentralisatie TUO | 3.272 | - | 3.272 | N | 4.039 | N | 767 | V |
Totaal | 3.272 | - | 3.272 | N | 4.039 | N | 767 | V |
In 2017 waren 24 sociale wijkzorgteams operationeel, evenals twee teams voor statushouders. De 24 wijkzorgteams hebben 2.315 casussen opgepakt, waarvan 1.102 zijn afgesloten. De teams voor statushouders hebben 212 casussen opgepakt, waarvan 83 zijn afgesloten. Het grootste deel van de casussen wordt afgesloten omdat er geen coördinatievraag meer is en de hulpvrager voldoende ondersteuning heeft.
De toegang naar zorg aan statushouders maakt onderdeel uit van de Haagse Aanpak (RIS 293919). Er was in 2017 voldoende deskundige capaciteit aanwezig voor een statushouder die zorg of behandeling nodig had. De behandeling van psychotrauma’s en andere psychische stoornissen bij volwassen statushouders is onderdeel van de verzekerde zorg en wordt vergoed door de zorgverzekeraars. Behandeling van jeugdige statushouders wordt door de gemeente vergoed. Voor jeugdige statushouders is er geen wachtlijst voor psychologische zorg. Voor volwassenen is de wachttijd in 2017 door i-psy teruggebracht van vier naar twee maanden. Voor een toelichting op het totale dossier statushouders 2016 wordt verwezen naar programma 14
In 2017 zijn proeftuinen in Scheveningen en Moerwijk gestart met het decentraal oppakken van Wmo-meldingen. De ervaringen vormen de basis voor de wijkgerichte werkwijze die in 2018 in heel Den Haag wordt geïmplementeerd.
Toelichting financieel resultaat sociale wijkteams € 0,8 mln. V/I
Het voordeel is ontstaan door onderuitputting bij het project voor de statushouders van € 0,5 mln. Dit bedrag wordt verrekend met de reserve Statushouders. Tevens is het project Sociaal hospitaal (voor gezinnen met multiproblematiek zoals schulden, armoede en gezondheidsproblemen) later van start gegaan (€ 0,2 mln.). In 2018 verloopt het project voortvarend. Voor een toelichting op het totale dossier over statushouders: zie programma 14.
3. Opvang
De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van goede zorg en opvang voor:
- slachtoffers van huiselijk geweld, prostituees en slachtoffers mensenhandel;
- mensen met een psychische aandoening die niet zelfstandig kunnen wonen;
- thuislozen en verslaafden (doelgroep maatschappelijke zorg).
Veilig Thuis kreeg 5.251 adviesvragen en 7.580 meldingen over huiselijk geweld en/of kindermishandeling.
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Huiselijk geweld | 12.776 | 634 | 12.142 | N | 12.332 | N | 190 | V |
Totaal | 12.776 | 634 | 12.142 | N | 12.332 | N | 190 | V |
De financiële middelen bestaan voor het grootste deel uit subsidies aan Veilig Thuis Haaglanden, Perspectief, Leger des Heils, Voor Welzijn, SHOP (zorg en opvang prostituees en slachtoffers mensenhandel). Tezamen gaat het om circa € 10,3 mln.
In 2017 isVeilig Thuis als uitvoeringsorganisatie voorbereid. Met regionale samenwerkingsafspraken zoals opgenomen in de Gemeenschappelijke Regeling heeft Veilig Thuis de samenwerking met de 9 deelnemende gemeenten versterkt. Veilig Thuis kreeg 5.251 adviesvragen en 7.580 meldingen (2016: 7.170). Er werden 270 huisverboden opgelegd (2016: 278). In 2017 is een ontwerp voor de zogenoemde MDA++-aanpak gemaakt, een specialistische multidisciplinaire aanpak van ernstig en acuut huiselijk geweld. Het Veilig Verder Team is de Haagse voorloper voor de MDA++-aanpak. Dit team is sinds 1 juni 2017 ondergebracht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Uitstapprogramma prostituees
De stichting Hulp en opvang prostitutie en mensenhandel (SHOP) en de stichting De Haven voeren uitstapprogramma’s voor prostituees uit. Met meer dan 250 uitstappers in 2017 is het doel van 220 uitstappers medio 2018 al behaald. Mede dankzij de lobby van de gemeente Den Haag is een landelijke structurele financiering van € 3 mln. gerealiseerd voor deze programma’s.
1.774 mensen maakten gebruik van een voorziening voor Beschermd wonen
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Beschermd wonen (ZIN en PGB) | 75.887 | 160 | 75.727 | N | 77.137 | N | 1.410 | V |
Totaal | 75.887 | 160 | 75.727 | N | 77.137 | N | 1.410 | V |
Het merendeel van de financiële middelen gaat naar zes beschermd wonen-instellingen (totaal ruim € 61 mln.) In 2017 maakten 1.774 personen gebruik van beschermd wonen. Daarvan kregen 1.578 personen zorg in natura en kochten 196 personen de ondersteuning in met een persoonsgebonden budget.
In oktober 2017 is de regionale beleidsvisie Beschermd wonen en maatschappelijke opvang bestuurlijk vastgesteld en aan alle gemeenteraden aangeboden (RIS 298825). Er is een regionale agenda voor 2018-2020 opgesteld.
Crisiszorg/spoedzorg voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB).
De gemeente ontving medio 2017 van het Rijk een specifiek budget voor de tijdelijke crisisopvang/spoedzorg voor mensen met een licht verstandelijke beperking (€ 0,8 mln.). In 2017 maakten zeven personen gebruik van deze opvang.
Toelichting financieel beschermd wonen € 1,4 mln. V Tariefsverhoging instellingen beschermd wonen 2016 € 2,0 mln. N/S Met de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo, 2015) heeft de gemeente de taak gekregen om maatschappelijke ondersteuning te organiseren voor de burgers. Het bieden van beschermd wonen en opvang is een onderdeel daarvan. De gemeente heeft ervoor gekozen om de continuïteit van zorg voorop te zetten en de tarieven voor beschermd wonen zijn in 2016 geïndexeerd (RIS 296806) conform de aanpassing van NZa-normtarieven. Dit werkt door in 2017 en zorgt voor een nadeel. Crisiszorg/spoedzorg voor mensen met licht verstandelijke beperking € 0,7 mln. V/I Het budget vanuit het Rijk voor deze vorm van opvang kwam pas halverwege 2017 beschikbaar. In 2017 maakten slechts zeven personen die aan de voorwaarden voldeden gebruik van de crisisopvang. Dit heeft tot een overschot van €0,7 mln. geleid. Vrijval oude jaren € 0,9 mln. V/I In 2017 is een inhaalslag gedaan bij de vaststelling van subsidies uit oude jaren. Dit heeft geleid tot een vrijval van € 0,9 mln. 20% niet verzilverde persoonsgebonden budgetten € 1,3 mln. V/S De ervaring leert dat circa 20% van de mensen die een persoonsgebonden budget voor beschermd wonen aanvraagt, achteraf geen (volledige) declaratie indient. Voor 2017 gaat het om een bedrag van circa € 1,3 mln. Overig € 0,5 mln. V/I |
Thuislozen en verslavingszorg (maatschappelijke zorg): 1.893 mensen zijn opgevangen
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Thuislozenzorg | 17.714 | 0 | 17.714 | N | 17.336 | N | 378 | N |
Verslavingszorg | 9.394 | 1.188 | 8.206 | N | 6.966 | N | 1.240 | N |
Totaal | 27.108 | 1.188 | 25.920 | N | 24.302 | N | 1.618 | N |
Het grootste deel van de financiële middelen voor thuislozen- en verslavingszorg bestaat uit subsidies aan Parnassia, Parnassia/Brijder, het Leger des Heils, Schroeder van der Kolk en de Kesslerstichting (in totaal € 19,8 mln.) en wordt onder andere besteed aan opvang-, doorstroom-, en inloopvoorzieningen, dagbesteding, hostels, begeleiding en ondersteuning.
Het project Housing First bestond in 2017 vijf jaar. Het is bedoeld voor dakloze mensen met meervoudige problemen die zichzelf niet kunnen redden en onvoldoende aansluiting vinden bij het aanbod van (opvang)voorzieningen. Zij kunnen onder voorwaarden een woning met passende ondersteuning krijgen. Dankzij deze aanpak werden 97 mensen in die tijd geholpen.
Ook in 2017 zijn de veertien ggz-wijkteams ingezet om kwetsbare burgers met een ernstige psychische aandoening toe te leiden naar behandeling en ondersteuningstrajecten. De veertien wijkteams hebben in 2017 1.422 kwetsbare burgers geholpen. Het gaat om mensen die zelf geen actieve hulpvraag hebben of zorg mijden.
De Rekenkamer heeft begin 2018 een onderzoek gepubliceerd naar de maatschappelijke opvang (RIS 298871). De resultaten ervan worden betrokken bij toekomstig beleid.
Toelichting financieel resultaat verslavingszorg € 1,2 mln. N/S Geïntegreerde ggz-teams € 1,2 mln. N/S In 2016 is de formatie van de veertien ggz-teams uitgebreid met 28 fte. Dit heeft in 2017 tot een nadeel van € 1,2 mln. geleid. |
4. Volksgezondheid
De gemeente wil de volksgezondheid in Den Haag verbeteren door:
- het bieden van goede openbare gezondheidszorg waarbij uitvoering wordt gegeven aan de gemeentelijke taken zoals beschreven in de Wet publieke gezondheid.
- het laten uitvoeren van goede ambulancezorg door de GGD Haaglanden als één van de drie partijen die samen de Regionale Ambulancevoorzieningen Haaglanden (RAV) vormen.
Haagse nota volksgezondheid/ GGD
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Openbare gezondheidszorg | 22.951 | 10.995 | 11.956 | N | 14.564 | N | 2.608 | V |
Totaal | 22.951 | 10.995 | 11.956 | N | 14.564 | N | 2.608 | V |
Haagse nota volksgezondheid Gezonde kracht van Den Haag
De nota volksgezondheid (RIS 284021) zet in op het stimuleren van gezond leven. Extra aandacht is er voor gezondheidsachterstanden. Het grootste deel van de subsidie gaat naar de GGD, Indigo Preventie en De Jutters. Monitoring van de gezondheidssituatie van Den Haag gebeurt door de GGD.
In 2017 zijn veel effectieve activiteiten georganiseerd, zoals: de Haagse aanpak gezond gewicht (ruim 8.000 kinderen), het schoolprogramma Gezonde school en genotmiddelen (3.500 leerlingen en leerkrachten) en Happylessen over mentale fitheid (400 leerlingen). De innovatieve projecten waaronder Pluhz (online gezondheidscoaching voor gezinnen en stoppen met roken (totaal 1.400 deelnemers) zijn voortgezet. Deze aantallen zijn conform de beoogde resultaten uit het uitvoeringsprogramma.
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Haaglanden (GGD Haaglanden)
De GGD heeft in 2017 enkele publiekscampagnes uitgevoerd, zoals Stoptober en Ik Pas. De campagne Stoptober daagt rokers uit om gedurende de maand oktober niet te roken. De campagne Ik Pas is een landelijke bewustwordingscampagne om dertig of veertig dagen geen alcohol te drinken. Daarnaast is een campagne tegen meisjesbesnijdenis georganiseerd in nauwe afstemming met de doelgroep.
Het Centrum seksuele gezondheid heeft in 2017 meer dan 11.000 consulten uitgevoerd voor de hele regio Haaglanden. Eind 2017 is gestart met een spreekuur voor gebruikers van PrEP-medicatie (Preventie Expositie Profylaxe) dat gebruikt wordt ter voorkoming van hiv. Het aantal consulten op de reizigersspreekuren daalde met 6.6% procent. De GGD rapporteerde 695 meldingsplichtige infectieziekten en 81 gevallen van tbc. Er zijn bijna 6.250 röntgenfoto s gemaakt voor tbc-screening. Ook participeerde de GGD in de pilot TB-ENDPoint waarin onderzocht wordt wat optimale tbc-preventie is.
In 2017 zijn 1.189 inspecties uitgevoerd in het kader van het toezicht op kindercentra, gastouders, gastouderbureaus en jeugdinstellingen. Verder heeft de GGD inspecties bij tattoo- en piercingsshops en seksinrichtingen uitgevoerd. Ook is door de GGD geadviseerd bij evenementen.
In december 2017 is de raad akkoord gegaan met de gemeenschappelijke regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden (RIS 298232). Deze nieuwe regeling biedt de gemeente de mogelijkheid om meer financiële transparantie te realiseren en scherpere afspraken te maken.
Toelichting Financieel resultaat openbare gezondheidszorg en GGD € 2,6 mln. V/I Openbare gezondheidszorg € 0,3 N/I In 2017 is extra aandacht besteed aan innovatieve projecten waaronder Pluhz, stoppen met roken voor gezinnen en Happylessen. Deze extra inzet heeft geleid tot een tekort van € 0,3 mln. GGD € 2,9 mln. V/I Het voordeel wordt grotendeels veroorzaakt door een administratieve verschuiving van de overhead. Bij de vernieuwing van het BBV is in 2017 een nieuw taakveld Overhead geïntroduceerd. Deze overhead was voor de GGD niet op dat taakveld begroot. De kosten zijn er echter wel op geboekt. Hierdoor ontstaat op programma 8 Zorg en welzijn een schijnbaar voordeel van € 2,9 mln. Daar staat echter een even groot nadeel tegenover op het taakveld Overhead (programma 20). |
Ambulancezorg
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Ambulancezorg | 11.357 | 12.109 | 752 | V | 145 | N | 897 | V |
Totaal | 11.357 | 12.109 | 752 | V | 145 | N | 897 | V |
In 2017 was het aantal ambulanceritten stabiel. De pilot ‘Dynamische inzet ambulance’ is positief beoordeeld. Zo wordt tijdwinst behaald: de ambulance is al onderweg terwijl de melder nog aan de lijn is. In 2017 waren de ambulances van het spoedvervoer in 93,74% van alle gevallen binnen vijftien minuten ter plaatse, waarmee de kwaliteitsnorm van 95% nagenoeg werd gehaald (2016: 94,76%). Voor 2017 en 2018 zijn afspraken met de zorgverzekeraars gemaakt over extra middelen voor het verhogen van extra capaciteit. Het gebrek aan verpleegkundigen vormt hierbij een knelpunt.
Toelichting Financieel resultaat Ambulancezorg € 0,9 mln. V/S Als gevolg van het nieuwe BBV had bij de ambulancezorg een (schijnbaar) overschot begroot moeten worden van € 1,2 mln. Dit wordt veroorzaakt doordat de lasten voor de Overhead conform BBV geboekt behoren te worden ten laste van programma 20 Overhead, terwijl de baten op programma 8 verantwoord moeten blijven worden. Dit was abusievelijk niet in de begroting verwerkt. Het gerealiseerde overschot van € 0,9 mln. staat dus eigenlijk voor een tekort van € 0,3 mln. Dit tekort wordt voor het grootste deel verklaard door het inhuren van (dure) uitzendkrachten op vacatures van ambulanceverpleegkundigen die niet vervuld konden worden. |