| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Baten secretarieleges | 5.318 | 12.644 | 7.326 | V | 7.172 | V | 154 | V |
Antidiscriminatie Voorziening | 143 | - | 143 | N | 270 | N | 127 | V |
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid | 2.493 | 1.810 | 682 | N | 404 | N | 279 | N |
Burgerzaken | 19.711 | 3.634 | 16.078 | N | 14.423 | N | 1.655 | N |
Inburgering | 15 | 401 | 385 | V | 357 | V | 28 | V |
Integratie en Burgerschap | 4.617 | 222 | 4.396 | N | 6.281 | N | 1.885 | V |
Media/ICT in de stad (OCW) | 1.539 | 25 | 1.514 | N | 1.585 | N | 71 | V |
Volwasseneneducatie (inburgering) | 905 | 0 | 905 | N | 916 | N | 11 | V |
Totaal | 34.741 | 18.735 | 16.006 | N | 16.349 | N | 343 | V |
Burgerzaken en Baten secretarieleges
Dienstverlening
In 2017 is de strategienota over de Haagse dienstverlening ‘Goed, Gemakkelijk en Snel’ (RIS 282570) uitgevoerd. Het klanttevredenheidsonderzoek toont voor 2017 dat de stad de gemeentelijke dienstverlening met een 7,6 waardeert. De gemeentelijke website, www.denhaag.nl, scoort als kanaal het laagste. In 2017 zijn meerdere activiteiten uitgevoerd om de online dienstverlening te verbeteren. De website is vernieuwd naar het ‘toptaken’-model. Het persoonlijk portaal MijnDenHaag is verder uitgebreid. De eerste proeven met de Stadskamer zijn geslaagd. Hier wordt de gebruiksvriendelijkheid (User Experience) met Hagenaars onderzocht. Er zijn acht klantreizen afgerond die leidden tot verbeteringen in de dienstverlening (zie de tweede voortgangsrapportage Strategienota RIS 299026).
In 2017 is het onderzoek en de aanbesteding van een nieuw klanttevredenheidsonderzoek afgerond. Met het nieuwe onderzoek ziet de gemeente per product de tevredenheid over en de knelpunten bij alle processtappen. Ook gestart in 2017: het programma DNA Dienstverlening. Resultaten: een breed, actief netwerk rondom dienstverlening en bouwsessies met de gemeentelijke ombudsman die een cultuurverandering in gang hebben gezet.
Verbonden partijen
Het stelsel van basis- en kernregistraties is voortdurend in ontwikkeling en wordt de komende jaren (landelijk) uitgebreid met nieuwe basis- en kernregistraties. Den Haag is met Rotterdam en Utrecht een samenwerkingsverband BIRGIT (Beter In Regie op Gemeentelijke IT) aangegaan om de kosten ten behoeve van beheer en onderhoud zo laag mogelijk te houden op software die in open source voor leden beschikbaar wordt gesteld. Doel is betere dienstverlening en minder administratieve lasten voor burgers en bedrijven.
Klantcontactcentrum
Het klantcontactcentrum is de centrale toegang tot de dienstverlening voor bewoners, expats en ondernemers van de gemeente Den Haag. Het beheert drie hoofdkanalen (click, call, face): de website www.denhaag.nl, het callcenter 14070 en de balies in de stadsdeelkantoren. Om effectief te kunnen inspelen op de visie in de strategienota dienstverlening ‘Goed, Gemakkelijk en Snel’ (RIS 282570) is het van belang dienstverlening en burgerzaken organisatorisch als twee aparte vakgebieden te onderkennen.
Burgerzaken
Burgerzaken is primair verantwoordelijk voor de kwaliteit van de burgerlijke stand en de basisregistratie personen. Hiernaast voert Burgerzaken ook een aantal frontoffice-taken en bijzondere taken uit: eerste inschrijving in de basisregistratie en beheer van het Register Niet-Ingezetenen, de uitvoering van de Rijkswet op het Nederlanderschap en The Hague International Center. Ook zijn alle producten van digitale burgerzaken bij Burgerzaken belegd. Burgerzaken Den Haag is als enige verantwoordelijk voor de uitvoering van landelijke taken.
Naast deze taken zijn de volgende activiteiten in 2017 uitgevoerd:
- Audits: de door het Rijk opgelegde zelfevaluaties. Dit zijn evaluaties die betrekking hebben op de kwaliteit en de uitvoering van de basisregistratie personen, de registratie van niet-ingezetenen en reisdocumenten. Op alle onderdelen is de gemeente Den Haag in 2017 geslaagd.
- In 2017 speelde BaselineII. Dit is een kwaliteitscontrole op de basisregistratie vanuit de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, onderdeel van ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Deze controle hield verband met de, toen nog, beoogde vernieuwing van de basisregistratie personen. Inmiddels is vernieuwing van de basisregistratie door de minister (Plasterk) stopgezet.
- Naturalisatieceremonie: tijdens deze ceremonies krijgen nieuwe Nederlanders de bekendmaking van het Nederlanderschap uitgereikt door de (loco) burgemeester.
Baten secretarieleges
De baten binnen het programma dienstverlening bestaan voornamelijk uit het heffen van leges voor reisdocumenten, rijbewijzen, documenten uit de basisregistratie personen en de burgerlijke stand. In totaal is bijna € 12,6 mln. aan leges ontvangen, waarvan de gemeente € 5,3 mln. heeft afgedragen aan de Rijksoverheid. Het merendeel van de ontvangsten en afdracht heeft betrekking op de aanvraag en uitgifte van reisdocumenten. In 2017 zijn meer dan 122.000 reisdocumenten en bijna 48.000 rijbewijzen uitgegeven.
Aantal afgenomen producten | Realisatie 2017 | Begroting 2017 |
---|
Paspoorten | 80.755 | 76.255 |
Nederlandse identiteitskaarten | 41.662 | 41.850 |
Rijbewijzen | 47.876 | 49.000 |
Uittreksels, Akten en verklaringen | 97.803 | 96.260 |
Verlengde geldigheidsduur paspoorten
Vanaf 2018 krijgt de gemeente te maken met de gevolgen van de verlengde geldigheidsduur van paspoorten. Paspoorten die in 2014 zijn aangevraagd, worden pas in 2024 verlengd (in plaats van in 2019). Financieel zal dit al in 2018 zichtbaar worden doordat aanvragers in 2013 hebben geanticipeerd op het verlengingsvoornemen en wachten hun aanvraag. Het gaat hier om minder legesinkomsten, oplopend tot ruim € 2 mln.
Vanaf 2020 is de verwachting dat de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) de verlenging van rijbewijzen gaat overnemen van de gemeenten. Dit betekent € 1 mln. minder aan leges. Voor beide zaken worden organisatorische maatregelen voorbereid.
Tweede Kamerverkiezing 2017
Op 15 maart 2017 vond de Tweede Kamerverkiezing plaats. Naast het organiseren van de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 is de gemeente Den Haag ook verantwoordelijk voor Nederlandse kiezers in het buitenland. In totaal is een recordaantal van 80.660 kiezers buiten Nederland geregistreerd. Dit is fors meer dan de voorgaande Tweede Kamerverkiezingen en iets waar we trots op zijn. De Tweede Kamerverkiezing 2017 is geëvalueerd en de resultaten hiervan zijn op 7 juli 2017 gedeeld met de gemeenteraad (RIS 297402).
Vernieuwingen in het verkiezingsproces
Voor de organisatie van de Tweede Kamerverkiezing is een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Zo is er voor het eerst gewerkt met de StembureauApp. Dit is een app die stembureauleden en de verkiezingsorganisatie ondersteunt op de verkiezingsdag. Daarnaast zijn er succesvolle pilots uitgevoerd met pop-up stembureaus (één stembureau dat verschillende locaties aandoet) en een mobiel stembureau (stembureau in een bus).
Toelichting financieel resultaat Burgerzaken en baten secretarieleges € 1,501 mln. N/I
Incidenteel nadeel op verkiezingen € 1,4 mln. N/I
Voor de verkiezingen was voor 2017 € 1,8 mln. regulier beschikbaar. Totaal zijn € 3,2 mln. aan kosten gemaakt: vaste lasten € 0,8 mln. en € 2,1 mln. voor de organisatie van de Tweede Kamerverkiezing 2017. Dit is conform de gemiddelde directe lasten dat voor verkiezingen staat. Daarnaast is € 0,3 mln. besteed aan de voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezing en het raadgevend referendum in 2018. Er is geïnvesteerd in het structureel verstevigen van het Haagse verkiezingsproces. Conform de spelregels wordt voorgesteld om het negatieve resultaat van € 1,4 mln. op de verkiezingen te onttrekken uit de bestemmingsreserve.
Extra afname reisdocumenten in 2017 € 0,154 mln. V/I
In 2017 zijn er meer reisdocumenten verlengd dan verwacht. Dit heeft tot een incidentele meeropbrengst geleid.
Nadeel op apparaatslasten klantcontactcentrum € 0,255 mln. N/I
Vanwege de Operatie BRP Baseline II was er extra capaciteit nodig voor benodigde kwaliteitscontrole.
Integratie & burgerschap
In 2017 is geïnvesteerd in taal, het tegengaan van discriminatie en sociale druk, het creëren van wederzijds begrip tussen (groepen) bewoners en het vergroten van het welbevinden van Hagenaars.
Taal in de buurt
Het nieuwe beleid van ‘Taal in de buurt’ is verder uitgevoerd en er is gefocust op nieuwe groepen. Hiertoe is een communicatieplan opgesteld en uitgevoerd, waaronder de verspreiding van posters, stickers, folders en de opening van een Facebookpagina en website. In 2017 deden 22 organisaties mee, zij verzorgden lessen voor 27 groepen in Nederlands als tweede taal (NT2) en 34 conversatiegroepen. Er zijn 950 deelnemers geregistreerd.
Tegengaan discriminatie
De Wet gemeentelijke anti-discriminatievoorzieningen regelt dat elke gemeente haar burgers toegang biedt tot een onafhankelijke anti-discriminatievoorziening. Den Haag Meldt! is als onafhankelijke anti-discriminatievoorziening ondergebracht bij het kantoor van de gemeentelijke ombudsman. Op 1 juli is Den Haag Meldt! van start gegaan. Inwoners van Den Haag kunnen discriminatie melden.
Den Haag Meldt! biedt advies en informatie, past hoor- en wederhoor procedures toe, verleent hulp bij het doen van aangifte bij de politie en het aanbrengen van zaken bij het College voor de rechten van de Mens. Het registratiesysteem is aangepast en is er een eigen telefoonnummer ingesteld. Onder aanvoering van Zwart/Wit Media is een huisstijl ontwikkeld en een website ontwikkeld: www.denhaagmeldt.nl. Er is aansluiting gezocht bij de landelijke vereniging van anti-discriminatievoorzieningen en er zijn samenwerkingsafspraken gemaakt met het Openbaar Ministerie en de politie. Samen met Centrum 16/22 is een start gemaakt met een campagne om de meldingsbereidheid te verhogen van arbeidsmarktgerichte discriminatie.
Op 19 maart is - na een paar jaar afwezigheid - de 22e editie van de Wereldreis door eigen stad georganiseerd in het kader van de Internationale dag tegen racisme en discriminatie. Enkele duizenden mensen kwamen af op het evenement.
Inclusieve arbeidsmarkt
Met Haagse werkgevers wordt in het netwerk Den Haag Inclusief opgetrokken om de arbeidsmarkt en de werkvloeren divers en inclusiever te maken. In 2017 zijn gemiddeld dertig werkgevers tweemaal bijeengekomen om ervaringen uit te wisselen en met elkaar aan de slag te gaan.
Daarnaast hebben 44 HR-professionals deelgenomen aan een masterclass over werving en selectie. Deze is afgesloten met een speeddatesessie met eenzelfde aantal Haagse werkzoekenden.
Festivals en ontmoetingen
Ook in 2017 is de interculturele verbinding gestimuleerd door het faciliteren van verschillende festivals, vieringen en herdenkingen. Zo hebben de festivals DiverCity en Blended dit jaar hun tweede editie beleefd. Beide festivals weerspiegelen de culturele diversiteit die Den Haag rijk is.
Divercity biedt een podium aan wereldmuziek en –kunst. Blended belicht de multiculturele rijkheid van de Schilderswijk en Transvaal en bevordert daarmee de sociale cohesie in de wijken.
Ook zijn diverse multiculturele activiteiten vanuit de organisaties in de stad ondersteund, zoals de Stadsiftar, de Culturele Parade, Divali viering, het Chinees Maanfeest, Newroz viering, het Milan festival en The Hague African festival.
Dit jaar is ook de Haagse Succes Awards van start gegaan. Organisaties die een positieve bijdrage hebben geleverd op het gebied van diversiteit en inclusie zijn in het zonnetje gezet. Uit elk stadsdeel hebben organisaties een prijs gewonnen.
Tegengaan sociale druk
Van 3 tot en met 12 november vierde Den Haag de Week van de Dialoog met als thema: Samen kleurrijk. Zestien organisaties organiseerden een dialoogtafel waarin Hagenaars met verschillende achtergronden met elkaar in gesprek zijn gegaan om zo meer begrip voor elkaar te krijgen. Daarnaast zijn er twee interreligieuze ontmoetingsbijeenkomsten georganiseerd waaraan verschillende organisaties hebben deelgenomen met ongeveer 250 mensen. Ook zijn werkbezoeken afgelegd aan religieuze en maatschappelijke instellingen om de binding met de stad te versterken.
6 Degrees
In samenwerking met 6Degrees Canada is een bijeenkomst in Den Haag gehouden. De vraag hoe we bouwen een meer inclusieve samenleving stond daarbij centraal.
Internationale Metropolisconferentie
De internationale Metropolisconferentie vond plaats in Den Haag. Onderwerp : migratie en internationale recht. Ruim vijfhonderd internationale wetenschappers en studenten namen hieraan deel.
ECHO award
De gemeente Den Haag heeft de ECHO award 2017 gehost, een landelijke stimuleringsprijs voor excellent multicultureel talent in het hoger onderwijs. Onder de winnaars waren twee studenten van de Haagse Hogeschool. De genomineerden hebben voorafgaand aan de uitreiking inspiratieworkshops op elf basisscholen in Den Haag verzorgd. 450 leerlingen van groep acht namen deel aan deze workshops.
Migratie Museum
De voorbereidingen voor een zorgvuldig, gedragen en innovatief concept voor het Migratie Museum hebben meer tijd gekost dan voorzien. Samen met meer dan twintig organisaties is in vier projectlabs de missie, visie en doelstelling van het museum ontwikkeld. Ook is een locatiestudie uitgevoerd om in 2018 het museum te kunnen realiseren.
Toelichting financieel resultaat Integratie en burgerschap € 1,886 mln. V/I
Vertraging Migratie Museum € 1,0 mln. V/I
De voorbereidingen voor een zorgvuldig, gedragen en innovatief concept voor het Migratie Museum hebben meer tijd gekost dan eerder voorzien. De uitvoering van het project heeft echter niet in 2017 kunnen plaatsvinden, hetgeen een budgettair voordeel van € 1 mln. veroorzaakt. De komst van het museum is nu beoogd voor 2018.
Uitvoering acties rapport Sociaal Cultureel Planbureau(SCP) € 0,5 mln. V /I
Op het gebied van Intergratie & Burgerschap zijn er diverse acties ingezet als gevolg van een eerder verschenen SCP-rapport in 2015. Veel van deze acties zijn inmiddels uitgevoerd. Andere zijn meer tijdsintensief en/of worden uitgevoerd in co-creatie met verschillende partners in de stad. Voor al deze acties geldt dat zij konden worden uitgevoerd met een kleiner budget, ook doordat enkele subsidies en opdrachten niet gerealiseerd zijn. Dit veroorzaakt een incidenteel voordeel van € 0,5 mln.
Vrijval subsidies oude jaren € 0,22 mln. V/I
De vrijval van subsidies oude jaren is ontstaan door het lager vaststellen van verleende beschikkingen van voorgaande jaren aan diverse instellingen. Dit betreft onder andere de St.Pep.
Metropolis en overige baten € 0,145 mln. V/I
Het voordeel op de baten is ontstaan door de inkomsten van de Internationale Metropolis Conferentie en enkele overige inkomsten.
Media/ICT in de stad
De gemeente hecht groot belang aan een sterke lokale publieke omroep. De Stadsomroep Den Haag speelt hierin een belangrijke rol. Deze omroep bracht het afgelopen jaar een grote verscheidenheid aan lokaal nieuws en informatie. Dat gebeurde onder meer online en via uitzendingen op Den Haag FM en Den Haag TV. Een deel van de content is ook verspreid via de ruim 360 schermen van de digitale muurkrant die op diverse locaties in de stad hangen. Content is uitgewisseld tussen mediapartners in de stad. Zo leverde Cineac Laak, Discus, HID TV en het ADO journaal bijdragen aan Den Haag TV. De Haagse redactie van FunX, gevestigd in het gebouw van de Stadsomroep en RTV West, heeft de toezegging gekregen dat deze tot en met 2018 vanuit de gemeente wordt gefinancierd.
Met de uitreiking van De Tegels, de belangrijkste landelijke journalistieke jaarprijzen, is het belang van vrije media onderstreept. Free Press Unlimited organiseerde in samenwerking met de gemeente in het Vredespaleis het event Free Press Live, gewijd aan de persvrijheid van journalisten. Op die manier is in de internationale stad van vrede en recht stilgestaan bij het grote belang van vrije nieuwsgaring en journalistiek in de wereld. De lokale onderzoeksjournalistiek is door een bijdrage aan de Stichting Luis in de Pels ondersteund. In 2017 is de samenwerking met de Haagse Hogeschool voortgezet en is een nieuwe samenwerking met InHolland overeengekomen. Met de Haagse Hogeschool wordt samengewerkt op het gebied van onderzoek naar mediagebruik. Met InHolland richt de samenwerking zich vooral op het inzetten van studenten bij concrete opdrachten op het terrein van media en media.
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid
Maatschappelijke begeleiding statushouders
De gemeente ontving in 2017 een rijksvergoeding voor maatschappelijke begeleiding van € 2.370 per volwassen statushouder. De maatschappelijke begeleiding van statushouders maakt onderdeel uit van de Haagse aanpak (RIS 293919). De gemeente verstrekte in 2017 subsidie aan de stichting VluchtelingenWerk, ten behoeve van de begeleiding en ondersteuning van statushouders. VluchtelingenWerk begeleidt asielzoekers bij huisvesting en ondersteunt hen als start van een sluitende aanpak voor werk, taal/inburgering en participatie. De kosten hiervoor waren in 2017 hoger dan begroot vanwege de additionele inzet van VluchtelingenWerk. Voor een toelichting op het totale dossier statushouders 2017 wordt verwezen naar programma 14. De gemeente had een wettelijke taak om 940 statushouders (volwassenen en kinderen) te huisvesten. Dit is behaald.
Inburgering
Sinds 2013 moeten inburgeraars zelf hun inburgering organiseren en biedt de gemeente geen inburgeringstrajecten meer aan. De gemeente voert nog wel de handhaving uit van de nog niet afgeronde inburgeringstrajecten. In 2017 is gestart met de pilot inburgering om te werken aan de integratie en daarmee de participatie van nieuwe Hagenaars onder de noemer ‘Den Haag zijn we met z’n allen!’ (RIS 279280). Dit is opgenomen onder de participatieactiviteiten, zoals verantwoord in programma 7.