Hebben we bereikt wat we hebben beoogd?
Samenstelling programma
(obv gerealiseerde lasten inclusief dotaties aan reserves)
€ 60
Samenstelling dekking programma
(obv gerealiseerde baten inclusief onttrekkingen aan de reserves)
€ 60
Toelichting op de samenstelling in 2017
De lasten van het programma hebben voor het grootste deel te maken met de gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden. Hier gaat uiteindelijk 68% van de middelen naartoe. Daarnaast gaat 32% van de middelen naar de uitvoer van het gemeentelijke veiligheidsbeleid.
Toelichting op de dekking in 2017
De overige inkomsten bestaan uit legesopbrengsten, rijksbijdragen en de afrekening van het voordelige resultaat 2016 van de Veiligheidsregio.
Wat is het doel?
Het integraal veiligheidsbeleid 2015-2018 van de gemeente Den Haag heeft drie sporen:
1. Aanpak van high impact crimes (overval, straatroof, woninginbraak en geweld).
2. Gebiedsgerichte aanpak met een probleemgerichte inzet in wijken en buurten.
3. Aanpak van ondermijning, niet alleen strafrechtelijk maar ook bestuurlijk.
Welke resultaten zijn in 2017 behaald?
Met het Integraal veiligheidsplan 2015-2018 bouwt de gemeente verder op een stevig fundament.
Dit leidde in 2017 tot goede resultaten. Er zijn 14% minder misdrijven (Wetboek van Strafrecht) gerapporteerd dan in 2016. Van de prioritaire delicten daalde woninginbraak indrukwekkend met 27% (poging tot woninginbraak 33% en voltooide inbraak 23%). Straatroof steeg daarentegen licht met 6%. Ook was er één overval meer dan in 2016 (45 om 44). ‘Regulier’ geweld bleef ongeveer gelijk, maar huiselijk geweld en zedendelicten (apart geregistreerd) daalden met 15 en 5%. Het aantal overlastmeldingen steeg met 7%.
Uitkomst 2017 | Actuele begroting 2017 | Resultaat 2017 | Ontwerp begroting 2017 | Uitkomst 2016 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 60.170 | 59.476 | 693 | N | 59.897 | 61.045 | ||||
Baten | 4.363 | 3.946 | 417 | V | 3.946 | 1.942 | ||||
Saldo exclusief reserves | 55.806 | N | 55.530 | N | 276 | N | 55.951 | N | 59.103 | N |
Dotaties aan reserves | - | - | - | - | - | - | ||||
Onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - | - | - | ||||
Saldo inclusief reserves | 55.806 | N | 55.530 | N | 276 | N | 55.951 | N | 59.103 | N |
Er zijn minder apparaatslasten gemaakt dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een budgetoverheveling overhead in het kader van de vernieuwing BBV. Voor € 0,4 mln. is er te weinig budget overgeheveld van het programma Wonen en duurzaamheid (14) naar Openbare orde en veiligheid (4) voor apparaatskosten van de Haagse pandbrigade. Hierdoor is een voordeel van € 0,4 mln. op dit programma ontstaan. Gelijktijdig laat programma 4 een even groot nadeel zien en is het resultaat voor dit onderdeel gemeentebreed neutraal.
Afwijkingen ten opzichte van 2016
In 2017 zijn er circa € 2,4 mln. hogere baten ten opzichte van 2016. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de afrekening van het voordelige rekeningresultaat 2016 van de Veiligheidsregio in 2017 (€ 0,554 mln.). De rest van het verschil wordt verklaard door de wijziging van de BBV-regels. Met ingang van 2017 worden baten binnen de apparaatskosten als baten doorgeboekt naar de producten/programma’s. Tot 2016 gebeurde dat als negatieve last. Daarnaast zijn de lasten in 2017 lager dan in 2016 door overdracht van het budget voor de Pandbrigade naar de dienst DSO (€ 1,0 mln.)
Toelichting ontwikkeling relevante balansposten in 2017 voorziening FLO
Begroting 2017 | Realisatie 2017 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Beginsaldo | Mutaties | Eindsaldo | Mutaties | Eindsaldo | |||
(incl.res.best.) | |||||||
Reserves | - | - | - | - | - | ||
Voorzieningen | 6.953 | -47 | 6.906 | 103 | 7.056 | ||
Investeringen (bruto) | - | - |
De dotatie (€ 2,562 mln.) aan de voorziening overgangsregeling FLO betreft medewerkers van de oude Haagse Brandweer die per 1 januari 2010 (de startdatum van de Veiligheidsregio) al gebruik maakten van de overgangsregeling FLO. Het bestede bedrag in 2017 bedraagt € 2,459 mln.
Op 25 maart 2017 hebben de vakbonden en de Brandweerkamer een nieuw principeakkoord gesloten. Hierin is het FLO overgangsrecht gerepareerd. De reparatie was onvermijdelijk als gevolg van het verschuiven van de AOW-leeftijd, de beperking van de fiscale ruimte voor storting van extra pensioen en afschaffing van de levensloopregeling per 1 januari 2022. Ondanks de bijbehorende kostenstijging van 27% kunnen de kosten worden opgevangen binnen de huidige systematiek van de voorziening met egaliserend karakter. Door langer te doteren, (tot en met 2040 in plaats van 2034) komt de voorziening niet negatief te staan. Aangezien het om een structureel budget gaat, zijn er geen financiële maatregelen noodzakelijk. De geraamde toekomstige kosten (van 2018 tot en met 2047) bedragen circa € 65,7 mln.
Wat hebben we gedaan en wat heeft het gekost?
Uitkomst 2017 | Begroot | Resultaat | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 | |||
Bestrijding Onveiligheid | 18.483 | 3.809 | 14.674 | N | 14.508 | N | 166 | N |
Bestrijding Onveiligheid (DSO) | 633 | - | 633 | N | 173 | N | 460 | N |
Brandweer en rampenbestrijding | 40.192 | 554 | 39.638 | N | 39.987 | N | 349 | V |
Strandveiligheid | 862 | - | 862 | N | 862 | N | - | - |
Bestrijding onveiligheid Deco | - | - | - | - | - | - | - | - |
Totaal | 60.170 | 4.363 | 55.806 | N | 55.530 | N | 276 | N |
Bestrijding onveiligheid
Spoor 1 Aanpak van high impact crimes
De aanpak van high impact crimes bestaat uit een scherpe focus op de volgende delicten: overval, straatroof, woninginbraak en geweld. Alle partners zetten in op preventie, voorlichting, het vergroten van de heterdaadkracht, opsporing, vervolging, slachtofferhulp en een persoonsgerichte aanpak van de daders. Deze werkwijze is effectief, zoals hierboven te zien is.
Overval en straatroof
In 2017 vonden 45 overvallen plaats, waarvan veertien op woningen en 31 op (medewerkers van) bedrijven. Alle slachtoffers kregen desgewenst een nazorgbezoek van de gemeente en van Slachtofferhulp. De gemeente begeleidt de slachtoffers bij de keuze voor passende preventiemaatregelen en eventuele subsidies. Als er vanuit het strafrechtelijk onderzoek bezwaren zijn, dan vindt er geen nazorgbezoek plaats. Ook ondernemers in de directe omgeving van overvallen bedrijven hebben preventieadviezen gekregen. De gemeente organiseerde zestien overvaltrainingen voor ondernemers.
Tijdens het Donkere Dagen Offensief heeft de gemeente in Escamp, Laak en Centrum 45 magneetsluitingen aangebracht voor bedrijven die een hoger risico lopen op overval, zoals kleine supermarkten en avondwinkels.
Woninginbraak
De hotspotaanpak van woninginbraak verloopt informatiegestuurd en gebiedsgericht. Stedelijk daalt het aantal woninginbraken. In de hotspots van robuuste gebieden zetten de diverse partners (gemeente, politie, bewoners en woningcorporaties) extra in. De gemeente heeft in samenwerking met corporaties en huiseigenaren ongeveer 2.000 woningen voorzien van inbraakwerende maatregelen, zoals kerntrekbeveiliging. Het allround preventieteam van de gemeente gaf bewoners voorlichting over preventie tijdens bijeenkomsten in de wijk met een preventiekraam bij supermarkten en evenementen. Soms is daarbij een ex-inbreker ingezet. Tijdens het Donkere Dagen Offensief is in gebieden met veel inbraken advies op maat gegeven tijdens huis-aan-huisbezoeken. Daarnaast zijn 2.900 deurspionnen en 4.700 kierstandhouders aangebracht bij woningen om het risico op overvallen te verkleinen.
Heling
Het sluitstuk van de aanpak van high impact crimes is het voorkomen van heling. Hiermee wil de gemeente, politie en het Openbaar Ministerie de afzetmarkt voor gestolen waar verstoren, de opsporing van gestolen goederen vereenvoudigen en de pakkans van dieven en helers vergroten. De leerpunten van de een pilot uit 2016 zijn meegenomen in de gemeentebrede uitrol van het project. De gemeente heeft sinds oktober een digitaal opkopersloket waar opkopers zich verplicht moeten aanmelden. Eind 2017 heeft de burgemeester alle geregistreerde opkopers geïnformeerd over de APV wijzigingen en de rechten en plichten van opkopers. Vanaf het eerste kwartaal 2018 trekken de politie en de handhavingsorganisaties samen op om structureel opkopers te controleren. Hierbij wordt gekeken of ingekochte goederen geregistreerd zijn in een gewaarmerkt register. Dit wordt uitgevoerd volgens het vastgestelde gemeentelijk handhavingsarrangement (RIS 298570). Resultaat: in 2017 was er één sluiting voor onbepaalde tijd en één voornemen tot sluiting voor onbepaalde tijd.
Veelvoorkomende vormen van criminaliteit
Het allround preventieteam heeft gemeentebreed integrale preventie-acties gehouden. Deze acties moeten veelvoorkomende criminaliteit voorkomen, zoals diefstal uit auto, fietsendiefstal en zakkenrollerij. Enkele voorbeelden: een meerdaagse zakkenrollerij-actie in de binnenstad in combinatie met de social media campagne Billy, gericht op jongeren. Daarnaast zijn negentien fietsgraveeracties gehouden in winkelcentra en bij de stations. Zakkenrollerij en fietsdiefstal daalden beiden in 2017 met respectievelijk 19 en 24%.
Ouderen en veiligheid
Zelfstandig wonende ouderen kregen in 2017 van het gemeentelijke allround preventieteam extra voorlichting over het verkleinen van het risico op woninginbraak, overval, straatroof, babbeltrucs, phishing, cybercrime (zoals internetbankieren) en zakkenrollerij. In het oog springt de bijeenkomst Veilig Vitaal in juni 2017 in het World Forum met ruim 900 senioren. TV West besteedde begin 2017 aandacht aan ouderen en veiligheid. Zodra er signalen waren van babbeltrucs zijn er in seniorencomplexen voorlichtingsbijeenkomsten gehouden. De gemeente heeft met het Rode Kruis afgesproken dat zij senioren, op verzoek, voorlichting geven over het verkleinen van het risico op inbraak, overval cybercrime.
Burgernet
In 2017 heeft de gemeente met succes nieuwe Burgernetdeelnemers geworven. Vooral de regionale wervingscampagne en het project ‘De wijk verbindt’ hebben geresulteerd in een stijging van 31.981 deelnemers in 2016 naar 34.402 in december 2017. De ambitie om 30.000 deelnemers te behalen tussen 2015 en 2018 is dus ruimschoots behaald. Het streven is ook behaald om in ieder stadsdeel minstens 5% van de bewoners lid te maken van Burgernet: Escamp (6,7%), Leidschenveen-Ypenburg (9,7%), Loosduinen (9,1%), Segbroek (6,8%), Haagse Hout (5,1%) en Scheveningen (7,7%). De komende periode zet de gemeente voornamelijk in op de stadsdelen Centrum (4,1%) en Laak (4,5% ). Tot slot is in 2017 ook de ambitie behaald dat Burgernet aan 5% van de opgeloste zaken direct of indirect een bijdrage levert. Het gaat om 10% in 2017.
BART!
Het project BART! (Burger Alert Real Time) onderzoekt hoe je via sociale media de meldingsbereidheid naar gemeenten en politie kan vergroten. In 2017 heeft het eerste BART!-fieldlab plaatsgevonden waarin een deelexperiment met bewoners uit de stad is gedaan.
Haagse aanpak problematische (jeugd)groepen en netwerken
In 2017 zijn alle problematische (jeugd)groepen aangepakt. Het gaat om elf overlastgevende jeugdgroepen en zeven criminele (jeugd)groepen. De Driehoek heeft drie criminele groepen en één crimineel netwerk prioriteit gegeven. In samenwerking met het Veiligheidshuis heeft Den Haag in 2017 voor 136 jongeren integrale persoonsgerichte plannen van aanpak opgesteld.
Eind 2017 is een nieuwe methode voor het halfjaarlijks inventariseren van problematische (jeugd)groepen toegepast binnen de politieregio Den Haag. De groepen worden nu ingedeeld naar het recidiverisico: laag (hinderlijk), midden (overlastgevend) en hoog (crimineel). De Haagse aanpak van alle problematische jeugdgroepen verloopt persoonsgericht, groepsgericht en gebiedsgericht.
Geweld
Tijdelijk huisverbod
Er zijn in 2017 270 huisverboden opgelegd. Daarvan zijn er 188 verlengd, dat is bijna 70%. In 32 gevallen is beroep aangetekend of er is een verzoek om een voorlopige voorziening ingediend.
Agressie en geweld tegen medewerkers
Er waren in 2017 1.004 gevallen van agressie en geweld tegen medewerkers van de gemeente. Het gaat om 695 (persoonlijke) bedreigingen, 251 gevallen van (non)verbale agressie, en 62 gevallen van fysieke agressie. Het Expertisecentrum heeft 321 waarschuwingsbrieven verstuurd. 73 plegers van agressie en geweld kregen een pandontzegging. Er vonden 75 incidentgesprekken plaats waarin burgers zijn aangesproken op hun gedrag en waarbij afspraken zijn gemaakt over de voorwaarden voor dienstverlening. Ongeveer tweehonderd medewerkers kregen opvang en nazorg van een collega of bedrijfsmaatschappelijk werk.
Veilig uitgaan
In 2017 heeft de gemeente samen met haar partners gewerkt aan een veilig uitgaansklimaat zonder overlast, agressie, geweld en schadelijk alcohol- en drugsgebruik. Op locaties met een concentratie van horecabedrijven (het Zwarte Pad, het Zuiderstrand en het Plein) hebben ondernemers, politie en gemeente met succes intensief samengewerkt aan de realisatie van collectieve afspraken over het aanpakken van veiligheidskwesties. De veiligheidsoverleggen in de stadsdelen gaven richting aan de risico- en informatiegestuurde inzet van handhavingscapaciteit van zowel gemeente als politie. . In 2017 resulteerden controles in de horeca tot twintig sluitingen. In 29 gevallen is besloten tot intrekking of weigering van de vergunning. Verder ontvingen ongeveer zeshonderd ondernemers een waarschuwing van de burgemeester.
Het gemeentelijke kernteam drank en horeca richtte zich op de verkoop van alcohol aan minderjarigen in de Haagse horeca, supermarkten, slijterijen en bij evenementen. Deze controles leverden 34 processen-verbaal op. Twintig ondernemers kregen een waarschuwing, twee ondernemers kregen een ontzegging van de drankverkoop voor twaalf weken.
Spoor 2 Gebiedsgerichte aanpak met probleemgerichte inzet
De veiligheidsoverleggen in alle stadsdelen vormen het scharnierpunt voor de aanpak van de belangrijkste veiligheids- en leefbaarheidsproblemen in wijken en buurten. Op basis van de jaarlijkse veiligheids- en leefbaarheidsscans besluiten de veiligheidspartners welke problemen in wijken en buurten worden aangepakt en vooral ook: hoe? Het Oude Centrum, de Schildersbuurt Noord en Oost en Molenwijk en de internationale zone kregen een gebiedsgerichte aanpak. Daarnaast zijn in 2017 pilots uitgevoerd over de aanpak van ondermijning in de wijkenaanpak in Scheveningen-Haven, Regentesse-Valkenboskwartier en het gebied rondom de Koningstraat/Hoefkade(RIS 297196).
Radicalisering en polarisatie
Het voorkomen van radicalisering en polarisatie heeft onverminderd prioriteit. De aanpak omvat een afgewogen geheel van preventieve, curatieve en repressieve maatregelen. In de aanpak werkt de gemeente samen met een groot aantal partners.
Den Haag heeft naar verhouding een hoog aantal uitreizigers en in de stad verblijvende geradicaliseerde personen die om structurele aandacht vragen. Het aantal uitreizigers is in 2017 niet toegenomen, mede in verband met de militaire nederlaag van ISIS in Syrië en Irak. Verwacht gevolg daarvan is dat een aantal uitreizigers terugkeert naar Nederland en op termijn, al dan niet na het uitzitten van een straf, weer een plek moet krijgen in de samenleving. Een belangrijke nieuwe ontwikkeling die hierop aansluit, is de intensivering van de contacten met de families van uitreizigers. De gemeente heeft deze problematiek in 2017 uitdrukkelijk onder de aandacht gebracht, onder meer tijdens de rondetafelconferentie in New York en tijdens het internationale congres in Den Haag in februari 2017.
De tijdelijke Wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding is in 2017 meerdere malen ingezet in Den Haag. Van drie Haagse uitreizigers is het Nederlanderschap ingetrokken. Aan een ongewenste prediker is een gebiedsverbod opgelegd. De gemeente blijft alert en zal erop toezien dat alle mogelijkheden doortastend én prudent worden ingezet.
De internationale contacten van de gemeente bleken ook in 2017 vruchtbaar. Er zijn contacten gelegd waarop we kunnen voortbouwen. In december 2017 heeft de Secretaris-generaal van de Verenigde Naties een bezoek gebracht aan Den Haag. Hij heeft zich tijdens dit bezoek lovend geuit over onze aanpak.
Veilig Ondernemen (Keurmerk Veilig Ondernemen)
In 2017 heeft één gebied het Keurmerk Veilig Ondernemen gekregen: ’t Hoge Veld. Dit komt door een landelijke wijziging van de geldigheidsduur van een certificaat van twee naar drie jaar. In totaal heeft Den Haag veertien gecertificeerde gebieden. In KVO-overleggen bespreekt de gemeente de mogelijke aanpak en preventie van agressie op de winkelvloer en cyberdiefstal met de ondernemers.
Opvang verwarde personen
De Opvangvoorziening verwarde personen, waarin gemeente, politie, het Openbaar Ministerie en de Parnassiagroep hebben geïnvesteerd, biedt 24 uur per dag, zeven dagen per week zorg aan verwarde personen. Na binnenkomst vindt snel een somatische en psychiatrische screening plaats om te bepalen wat nodig is. In 2017 bood de opvangvoorziening onderdak aan 1.582 personen uit de gemeente Den Haag. Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar en Zoetermeer zijn inmiddels ook aangesloten.
Alcohol- en blowverboden
Op 31 december 2017 waren er 22 alcoholverbodsgebieden. Het college wil de ambitie uit het Integraal veiligheidsplan 2015-2018 halen en het aantal alcoholverbodsgebieden terugdringen, mits de situatie in de stad dat toelaat. In 2017 besloot het college tot het intrekken van het alcoholverbod Prins Willemplein en het instellen van een alcoholverbod in het groengebied op het Savornin Lohmanplein. Ook heeft het college het alcoholverbod rondom het Eline Verepark verlengd voor een jaar. Daarnaast heeft het college de grenzen van het alcoholverbodsgebied in Laak verschoven: Groenstrook, Gouverneurplein, st Barbaraweg. Tot slot is in Laak een nieuw alcoholverbod ingesteld voor het gebied Vliethage voor twee jaar. Bij voorkeur wordt gebruik gemaakt van gebiedsverboden en de mogelijkheden die de Drank- en horecawet biedt in plaats van generieke maatregelen in te stellen die iedereen in een bepaald gebied raken. De politie en het handhavingsteam schreven in 2017 287 processen-verbaal uit voor bezit van alcohol door jongeren onder de 18 jaar in de openbare ruimte. Er zijn 22 waarschuwingen gegeven.
De gemeenteraad heeft in april 2017 ingestemd met het opnemen van het verbod op het gebruik van softdrugs in de algemeen plaatselijke verordening (APV) van artikel 2:41 tweede lid en 2:48, derde lid (RIS296823). In 2018 gaat het college gebieden aanwijzen waar dit verbod gaat gelden.
In 2017 is zeven keer een verwijderingsbevel voor de duur van één, twee of drie maanden opgelegd op grond van de APV in verband met overlastgevend gedrag in het noodgebied.
Sluitingen op grond van artikele 13B Opiumwet
De burgemeester kan streng optreden tegen illegale handel in drugs vanuit woningen en bedrijfspanden, op basis van artikel 13b uit de Opiumwet. Deze aanpak tegen drugscriminaliteit is in 2017 in samenwerking met de partners (politie en Openbaar Ministerie) voortgezet. Er is hierbij zowel ingezet op panden waarin drugs aanwezig was voor de handel hierin (elders), als op de drugspanden waarvan buurtbewoners veel overlast ervaren. De burgemeester heeft in 2017 23 woningen voor drie maanden gesloten en negentien woningen en een kelderbox voor zes maanden gesloten in verband met drugshandel. Hiervan sloot zij drie woningen met spoed vanwege de ernst van de situatie. Voorts heeft de burgemeester drie bedrijfspanden op grond van artikel 13b Opiumwet gesloten voor de duur van drie maanden en één bedrijfspand met spoed voor zes maanden. Daarnaast ontvingen de bewoners van tien woningen en één ondernemer van een bedrijfspand een waarschuwing wegens het (vermoedelijk) overtreden van de Opiumwet in de woning.
Overlastwet
De wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (Overlastwet) is in 2017 in toenemende mate benut om verstoring van de openbare orde door personen met maatwerk effectief aan te pakken. De burgemeester heeft in 2017 77 gebiedsverboden opgelegd. Daarnaast hebben veertien personen in het kader van de Overlastwet een waarschuwing ontvangen. Eén persoon kreeg een last onder dwangsom opgelegd om te voorkomen dat hij de openbare orde zou verstoren. Opvallende trend in 2017: relatief veel van de gebiedsverboden zijn aan leden van een groep opgelegd. Zo kregen vijftien jongeren tegelijkertijd een gebiedsverbod opgelegd omdat zij zich vermoedelijk bezighielden met handel in drugs rondom het Hannemanplantsoen en het Helena van Doeverenplantsoen. Daarnaast is aan veertien jongeren tegelijkertijd een gebiedsverbod opgelegd omdat zij betrokken waren bij voetbalrellen in Brugge. Tenslotte kregen elf jongeren tegelijkertijd een gebiedsverbod omdat zij betrokken waren bij rellen na de kwalificatie van het Marokkaans nationaal elftal voor het wereldkampioenschap voetbal 2018.
Gebiedsgerichte integrale handhavingsacties
Onder regie van de gemeente vonden in 2017 negen integrale handhavingsacties plaats: in de Schildersbuurt Noord en -Oost, Regentesse/Valkenboskwartier, Delftselaan e.o., Zeeheldenkwartier, Scheveningen Haven, Stationsbuurt, Kaapseplein e.o., Laak Centraal en Rustenburg-Oostbroek. Burgers en professionals reageren positief op de acties: ze vroegen om een nieuwe actie of reageerden op het Burgernetbericht na afloop. Kenmerk van deze acties is het gezamenlijk optreden van het handhavingsteam, de Haagse Pandbrigade, de gemeentelijke Belastingdienst, parkeercontroleurs, HEIT, brandweer, politie en op verzoek diverse andere partners. Zowel meldingen van bewoners als bevindingen van professionals kunnen aanleiding zijn voor een actie. Vaak zijn de acties gekoppeld aan een gebiedsgerichte aanpak of de aanpak van een criminele groep.
Cameratoezicht
De evaluatie van het vast cameratoezicht 2011-2015 (RIS 294290) geeft het totaal aantal camera’s in Den Haag (100 vast en 22 flexibel) weer. In 2016 is de Gemeentewet aangepast waardoor ruimere mogelijkheden zijn ontstaan voor de inzet van flexibel cameratoezicht. Nu kan de burgemeester in plaats van een cameralocatie een gebied aanwijzen voor flexibel cameratoezicht. Dit biedt betere mogelijkheden om snel en flexibel in te kunnen spelen op zich verplaatsende overlast en criminaliteit.
In verband hiermee zijn begin 2017 de cameralocaties in verschillende besluiten tot aanwijzing van cameragebieden opgenomen. De (camera)locaties in de Delftselaan e.o. (vier camera’s), het Oranjeplein (een camera), Hobbemaplein (twee camera’s), Koningstraat/Hoefkade e.o. (drie camera’s), de Cillierstraat (een camera) en De Dreef e.o. (drie camera’s) zijn begin 2017 verlengd en opgenomen in gelijkluidende gebiedsbesluiten. In het Oude Centrum (twee camera’s), de Nijkerklaan (een camera) en de Kampstraat (een camera) kon per maart 2017 het flexibel cameratoezicht worden opgeheven omdat de situatie daar is genormaliseerd. De camera aan de Schoeplaan (een camera) in het cameragebied Schoeplaan e.o. is per juli verplaatst naar de Rijswijkseweg. De volgende nieuwe gebieden zijn in 2017 aangewezen: de Jan Luijkenlaan e.o. (een camera) per juni, de Baambruggestraat e.o. (een camera), het Paletplein e.o. (een camera) per juli, het Havengebied Scheveningen e.o. (een camera) per september en de Pluvierstraat per december 2017.
Maatschappelijke onrust
In het kader van het project Bestuurlijke informatie justitiabelen heeft de burgemeester in 2017 28 meldingen ontvangen van verlof of definitieve terugkeer van (ex-)gedetineerden naar de gemeente Den Haag. Geen van deze meldingen heeft geleid tot maatschappelijke onrust.
Bedelverbod
Bedelarij is in 2017 in de volgende vier gebieden sterk teruggedrongen: Centraal Station, Hollands Spoor, Laakkwartier/Spoorwijk en de binnenstad van Den Haag. Er blijven echter verslaafde bedelaars over die bedelen om te kunnen voorzien in hun middelengebruik. Zij houden zich met name op in de binnenstad van Den Haag, op drukbezochte plekken zoals de Grote Marktstraat en de zijstraten. Deze doelgroep krijgt hulp aangeboden via zorg- en hulppartners of wordt bij ernstig overlastgevend gedrag besproken door het Veiligheidshuis. De meeste verslaafde bedelaars vermijden echter hulp. Vier notoire bedelaars kregen in 2017 een gebiedsverbod van de burgemeester.
Gebiedsgerichte aanpak internationale zone
De gemeente onderzoekt samen met de politie en vier internationale organisaties rond het World Forum en The Hague Security Delta in een fieldlab omgeving of een meer gebiedsgerichte benadering van de beveiliging van internationale organisaties tegelijkertijd effectiever en efficiënter is. En kan het de aantrekkelijkheid van Den Haag als vestigingsplaats voor internationale organisaties vergroten? In 2017 is een tool ontwikkeld voor gerichte sociale media monitoring in een klein gebied. Daarmee wordt in 2018 in de praktijk geëxperimenteerd en wordt de tool verder ontwikkeld.
Spoor 3 Aanpak van ondermijning, niet alleen strafrechtelijk maar ook bestuurlijk
Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob)
In 2017 zijn 451 nieuwe horeca- en seksvergunningen getoetst en 413 aanvragen voor wijzigingen beoordeeld. Voor acht gevallen is een Bibob-advies aangevraagd aan het landelijk bureau Bibob. In twee gevallen trok de ondernemer zich terug tijdens het Bibob-onderzoek. De toetsen leidden tot twaalf weigeringen of intrekkingen van vergunningen. Vijf vergunningen zijn onder voorwaarden verleend en drie vergunningaanvragen zijn buiten behandeling gelaten wegens het niet-beantwoorden van vragen over de wijze van financiering.
Haags Economisch Interventie Team: HEIT
In 2017 heeft HEIT 1.049 controles gedaan. De HEIT-partners werken samen bij de aanpak van misstanden in de prostitutie en bij malafide bedrijvigheid. HEIT doet dit door middel van integrale controles met gemeente, politie en andere partners die daar een rol in hebben. Het team heeft in totaal 919 controles uitgevoerd in Den Haag. Daarnaast kunnen gemeenten binnen de (politie) eenheid Den Haag sinds 2016 ook gebruik maken van de inzet van HEIT. Door uitbreiding met regionale politiecapaciteit kon HEIT 51 extra controles in horeca en detailhandel en 87 controles in de vergunde en onvergunde prostitutiebranche uitvoeren - in de regio zonder dat dit ten koste ging van de inzet in Den Haag.
Malafide bedrijvigheid
HEIT heeft in 2017 370 bestuurlijke controles uitgevoerd in de horeca en detailhandel in Den Haag. De samenstelling van het team varieert afhankelijk van de casus van twee tot acht verschillende organisaties. Vaak wordt gekozen voor extra politiecapaciteit tijdens de acties. In 220 zaken is gehandeld in strijd met de vergunning of was er geen vergunning aangevraagd voor de activiteiten. De politie rapporteerde verder dertig keer over illegaal gokken. In zes zaken zijn handelshoeveelheden verdovende middelen aangetroffen. Zes bedrijven zijn direct na de constatering dicht gegaan en daarna voor drie tot zes maanden gesloten. In één geval is de vergunning ook ingetrokken. De andere ondernemers zijn gewaarschuwd.
De gemeente heeft 102 signalen over fraude met bijstandsuitkeringen in onderzoek genomen. Daarbij zijn tot dusver 84 gevallen van fraude geconstateerd, waarvan 25 uitkeringen zijn beëindigd. Het financiële resultaat is € 0,76 mln.
Het UWV onderzoekt 81 gevallen van mogelijke fraude. De inspectie SZW heeft 31 signalen van onderbetaling, illegale tewerkstelling of overtreding van de arbeidstijden in behandeling. Achttien daarvan zijn inmiddels afgerond.
De Belastingdienst heeft 240 ondernemers na de controle uitgenodigd voor een gesprek over de administratie en aangegeven wat er moet worden verbeterd. Negen ondernemers hebben hun administratie ondanks herhaaldelijke HEIT-bezoeken niet verbeterd en zijn onderworpen aan een boekenonderzoek. Het financiële resultaat van deze onderzoeken is van vele factoren afhankelijk en nog niet bekend.
De douane heeft 38 processen-verbaal opgemaakt vanwege het aanbieden van tabaksproducten of drank waarover geen belasting is afgedragen. Alle ondernemers ontvingen een naheffing van de douane.
Stedin heeft 68 onderzoeken naar fraude met energie gedaan. Het schadebedrag is € 0,168 mln.
De NVWA heeft 74 boetes opgelegd vanwege een overtreding van de Tabakswet en tien boetes vanwege overtreding van de Warenwet. In twee gevallen was de hygiëne zo slecht dat de zaak direct is gesloten vanwege een gevaar voor de volksgezondheid. De NVWA heeft voor € 0,118 mln. aan boetes opgelegd.
Mensenhandel en prostitutie
Toezicht en handhaving bemoeilijkt
Het bestuurlijk toezicht op de prostitutiebranche is in 2017 aanzienlijk bemoeilijkt door het besluit van de Autoriteit persoonsgegevens van 17 februari 2017. Dit bepaalt dat de persoonsgegevens van sekswerkers worden gekwalificeerd als bijzondere persoonsgegevens in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens (RIS 297632). Hierdoor kan de gemeente deze gegevens niet verwerken. Hoewel dit besluit nog wordt betwist door de gemeente, zijn de betreffende gegevensverwerkingen gestopt. Als gevolg daarvan kunnen geen intakegesprekken met de sekswerkers meer plaatsvinden. Ook de bestuurlijke handhaving van illegale thuisprostitutie is noodgedwongen stopgezet. Er vinden nog wel controles plaats, maar zonder dat hierbij in het kader van bestuurlijk toezicht persoonsgegevens van sekswerkers worden geregistreerd. Indien er sprake is van een illegaal bordeel in een woning, dan kan nog wel bestuurlijk worden opgetreden. Persoonsgegevens van sekswerkers zijn hiervoor namelijk niet nodig.
Resultaten toezicht en handhaving 2017
Het HEIT-team prostitutie voerde 549 controles uit: 463 in de legale branche, 79 in de (illegale) thuisprostitutie en zeven controles in massagesalons. De controles in de vergunde branche hebben één keer geleid tot een sluiting van zes maanden in verband met het aantreffen van een illegale sekswerker en één keer tot een waarschuwing. De zeven controles in massagesalons resulteerden in een sluiting voor zes maanden vanwege illegale prostitutie en één waarschuwing. Bij de overige massagesalons zijn geen misstanden aangetroffen. Eén keer is bestuursdwang toegepast om te voorkomen dat een seksfeest plaats zou vinden in een vergunde seksinrichting, dit in verband met slecht levensgedrag van de organisator. De controles in woningen hebben geleid tot één sluiting en tot één waarschuwing in verband met de exploitatie van een illegaal bordeel. Er zijn twaalf signalen van fraude met uitkeringen van sekswerkers of andere betrokken personen bij de gemeente onderzocht. Het financiële resultaat hiervan is € 0,08 mln.
Hennepteelt
Hennepkwekerijen leiden tot overlast, verloedering en gevaar in woonwijken. Daarnaast is er vaak sprake van energiediefstal, uitkeringsfraude, belastingontduiking, geweld en intimidatie. In 2017 zijn in de gemeente Den Haag 199 hennepkwekerijen opgerold: 32 in district A, 64 in district B en in district C 103.Dit is minder dan vorig jaar. Vaak volgt de ontdekking van een hennepkwekerij na een melding door burgers. Uit politiecijfers blijkt dan ook dat het aantal meldingen met 7% is teruggelopen.
City Deal Zicht op ondermijning
In 2017 heeft het college besloten tot deelname aan de City Deal Zicht op ondermijning (RIS 297230). In dat project, dat doorloopt tot het einde van 2018, kijkt de gemeente samen met het CBS naar de mogelijkheden van big data onderzoek om zicht te krijgen op fenomenen van ondermijning. Naast Den Haag doen Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Tilburg mee aan dit onderzoek. Den Haag en Rotterdam richten zich hierbij op het krijgen van inzicht in het fenomeen witwassen in vastgoed.
Overig veiligheidsbeleid
Coffeeshops
Alle Haagse coffeeshops zijn in 2017 gecontroleerd. Bij de controles van coffeeshops constateerden de handhavers geen overtredingen van de gedoogcriteria.
Evenementen
In 2017 vonden zeventien grote evenementen plaats die Den Haag op de kaart hebben gezet. Voorbeelden hiervan zijn het Life I Live Festival met daaraan gekoppeld Koningsdag, het Internationaal Vuurwerk Festival Scheveningen, de Nederlandse Veteranendag, de Unox Nieuwjaarsduik, de NN CPC Den Haag Loop en Live on the Beach. Verder vonden er ongeveer 750 kleine evenementen plaats, waarvan 65% eenvoudig als melding kon worden afgehandeld. Al deze evenementen zijn over het algemeen goed en sfeervol verlopen. De dienstverlening aan organisatoren heeft voortdurende aandacht en is ook dit jaar verder geoptimaliseerd. De gemeente heeft € 0,3 mln. extra geïnvesteerd in maatregelen om de veiligheid bij grote festivals te verhogen vanwege het landelijke dreigingsniveau. Zo zijn inrijbeperkende maatregelen aangeschaft en zijn extra verkeersregelaars en beveiligers ingezet.
Jaarwisseling
De voorbereidingen voor de jaarwisseling 2017-2018 zijn al in juni van start gegaan. De hulpdiensten en de gemeente hebben zich grondig voorbereid. Net als in vorige jaren waren er honderden vrijwilligers onder begeleiding van de politie en gemeente actief, bijvoorbeeld door afval te verwijderen voorafgaand aan de jaarwisseling, door tijdens de nacht een oogje in het zeil te houden en op nieuwjaarsdag te helpen met het opruimen van de rommel.
Bureau Halt gaf voorlichting op de basisscholen en deelde (kinder)vuurwerkbrillen uit. Opnieuw waren er 23 vuurwerkvrije zones rondom ziekenhuizen, kinderboerderijen en dierenopvangcentra. Nieuw waren de bewonersinitiatieven voor een vuurwerkvrije buurt. Bewoners maakten zelf afspraken met elkaar over het afsteken van vuurwerk in hun straat, buurt of rondom een speeltuin, waarbij noch gemeente noch politie handhavend optraden. Wel stelde de gemeente borden beschikbaar om het gebied af te kunnen bakenen. Hier hebben bewoners in achttien gebieden in de hele stad gebruik van gemaakt. Naast de vuren op Scheveningen en Duindorp waren er ook vreugdevuren in Laak (Paets van Troostwijkstraat) en Escamp (Purmerendstraat). Op de Hofvijver is afgeteld en was ook een vuurwerkshow te bewonderen. De andere twee voorbereide vuurwerkshows konden vanwege de harde wind niet doorgaan.
Voetbal en stadion
In 2017 zijn na de camera’s rondom het stadion ook de camera’s in het stadion vervangen door moderne exemplaren met meer scherpte en technische mogelijkheden.
Het voetbaljaar is ordelijk verlopen met uitzondering van een stevig handgemeen tijdens ADO Den Haag – Feyenoord op 19 februari, waarbij negen agenten licht gewond raakten. Hiervoor zijn met behulp van de camerabeelden enkele tientallen supporters gestraft. Vermeldenswaardig is verder dat op 23 februari ruim 2600 Legia Warschau supporters (vrienden van de ADO Den Haag-supporters) via Den Haag naar Ajax – Legia Warschau trokken en dat dit met vereende krachten in goede banen is geleid.
Bijzonder was ook de bekerwedstrijd SV Scheveningen tegen Ajax op 20 september, die om veiligheidsredenen in het ADO Den Haag stadion werd gehouden, op dezelfde avond als de bekerwedstrijd Feyenoord tegen ADO Den Haag. Structureel loopt de politie-inzet terug en is men minder opvallend aanwezig bij de thuiswedstrijden van ADO Den Haag. Maar bovengenoemde incidenten hebben wel extra inzet gekost aan recherche en handhaving van de openbare orde.
Toelichting financieel resultaat bestrijding onveiligheid
Cameratoezicht € 0,091 mln. V /I
In 2017 zijn er weinig verplaatsingen van vaste camera's geweest waardoor er nauwelijks sprake is van stichtingskosten.
Project Burgers alert real time € 0,200 mln. N /I
Voor dit project is in september via het Gemeentefonds geld ontvangen, dit nadeel betreft derhalve een neutraal nadeel. In programma 16 (Gemeentefonds) staat tegenover dit nadeel een voordeel voor hetzelfde bedrag.
Handhaving € 0,136 mln. N /I
Op verzoek van de raad is op mensenhandel en prostitutie de handhaving met succes geïntensiveerd. Hierdoor is het aantal beroep en bezwaarzaken fors toegenomen en daarmee de kosten.
Diversen € 0,031 mln. N/ I
Bestrijding onveiligheid DSO
Toelichting financieel resultaat bestrijding onveiligheid DSO
Pandbrigade € 0,460 mln. N/ I
Er zijn minder apparaatslasten gemaakt dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een budgetoverheveling overhead in het kader van de vernieuwing BBV. Voor € 0,4 mln. is er te weinig budget overgeheveld van het programma Wonen en duurzaamheid (14) naar Openbare orde en veiligheid (4) voor apparaatskosten van de Haagse pandbrigade. Hierdoor is een voordeel van € 0,4 mln. op dit programma ontstaan. Gelijktijdig laat programma 4 een even groot nadeel zien en is het resultaat voor dit onderdeel gemeentebreed neutraal.
Brandweer en rampenbestrijding (Veiligheidsregio Haaglanden)
In 2017 is de vernieuwing van de regionale brandweer op basis van de nota Koersen op 2020 (RIS 294229) voortgezet. Vertrekpunten: een structureel goedkopere brandweer die operationeel op sterkte blijft en een hoger rendement. De hiermee gepaard gaande structurele bezuiniging van 10% is gerealiseerd in 2016. Naast het operationeel op sterkte houden van de organisatie heeft de brandweer geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van specialismen. Het thema terrorisme gevolgbestrijding (TGB) - onderdeel van de rampenbestrijding - heeft veel aandacht. Na een terroristische aanslag is het doel van de brandweer: het redden van slachtoffers en het voorkomen van meer slachtoffers. Daarom wordt geïnvesteerd in het kunnen verrichten van levensreddend handelen bij bijzondere situaties. De geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio Haaglanden (GHOR) heeft hiervoor uitgangspunten gemaakt, samen met regionale ambulancevoorziening en de regionale ziekenhuizen. Deze uitgangspunten zijn met name gericht op de te verwachten vervoer- en behandelcapaciteit, de te verwachten letsels en het verkrijgen van een maximale outcome voor de slachtoffers. Verder heeft de GHOR zich ingezet voor de jodiumprofylaxe. Tevens is in 2017 het verdeelmodel herijkt: de bijdragen van de individuele gemeenten aan de veiligheidsregio. Dit heeft echter niet tot aanpassingen geleid.
Het jaar 2017 stond in het teken van de vrijwilligers bij de brandweer. Hiervoor zijn plannen ontwikkeld zodat de brandweer de vrijwilligers de komende jaren kan blijven vinden en binden. Zij vormen immers een belangrijke schakel in de brandweerzorg in onze regio. Dit wordt in 2018 voortgezet.
Toelichting financieel resultaat brandweer en rampenbestrijding
Brandweer en rampenbestrijding € 0,349 mln. V I
Het voordeel op brandweer en rampenbestrijding bestaat voor € 0,1 mln. uit een voordeel op het oude budget voor FPU kosten. Met ingang van 2018 is besloten dit budget in te zetten voor het Oranjehotel. Het budget is hiervoor overgedragen aan de dienst DSO. Daarnaast is er een voordeel op brandkranen van € 0,15 mln. In 2017 zijn door Dunea minder kranen geplaatst en vervangen. Tenslotte is er een voordeel circa € 0,08 mln. door vrijval van de post onvoorzien als gevolg van het positief resultaat van de Veiligheidsregio over 2016.
Strandveiligheid
De Veiligheidsregio Haaglanden heeft in 2017 geconstateerd dat er op sommige momenten te weinig vrijwilligers waren van de Haagse vrijwillige reddingsbrigade. Hierop heeft de brandweer geanticipeerd door de inzet van extra ingehuurde capaciteit om de strand- en zwemveiligheid voldoende te borgen. Om de doelstellingen van het strandbeleid (RIS 294701) voor de komende jaren te realiseren, is voor de zomer van 2017 een uitvoeringsplan uitgewerkt. In dit plan wordt ingegaan op enkele onderdelen van de strandveiligheid, handhaving op het strand en in de omgeving daarvan.
Tevens zoekt de veiligheidsregio uit wat de gevolgen zijn voor de veiligheid als het strand het hele jaar wordt gebruikt. Voorjaar 2018 worden de resultaten en voornemens voor de zomer van 2018 gemeld aan de commissie bestuur.
Verloop financiële overzichten
Voorzieningen | Uitkomst 2017 | Begroting 2017 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Dot. | Best. | Vrijval | Dot. | Best. | Vrijval | |
Voorziening Overgangsregeling FLO | 2.562 | 2.459 | 0 | 2.562 | 2.609 | 0 |
Totaal | 2.562 | 2.459 | 0 | 2.562 | 2.609 | 0 |
Bestedingen t.l.v. publiekrechtelijke middelen | Bijdrage van | Totaal nog te besteden | Besteding |
---|---|---|---|
Regie Donkere Dagen | Rijk | 199 | 268 |
Conferenties internationale organisaties | Rijk | 77 | 0 |
Keurmerk Veilig Ondernemen | Europa | 63 | 138 |
Bureau Regio Burgemeesters | Rijk | 280 | 1.454 |
Atos Spain Driver | Europa | 306 | 0 |
RIEC | Rijk | 0 | 610 |
Rijksfinanciering beveiliging Joodse Instellingen | Rijk | 63 | 0 |
Veiligheidshuis Methodiekontwikkeling multidisciplinaire casuistiek Radicalisering en Jihadgang | Rijk | 70 | 0 |
Totaal | 1.058 | 2.470 |