Eerst staan de financiële resultaten vermeld, per programmaonderdeel per product. Daarna volgt de inhoudelijke toelichting.
| Uitkomst 2017 | | Begroot | Resultaat |
---|
Activiteiten in 2017 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2017 | 2017 |
---|
Onderwijsachterstandsbeleid | | | | | | | | |
Onderwijsachterstandsbeleid | 53.436 | 43.934 | 9.502 | N | 8.375 | N | 1.127 | N |
Voor- en vroegschoolse educatie | 3.714 | 0 | 3.714 | N | 3.712 | N | 2 | N |
Stedelijk Onderwijs | | | | | | | | |
Act/ projecten stedelijk onderwijsbeleid: onderwijsbeleid en Leerlingzaken | 18.488 | 1.053 | 17.435 | N | 19.251 | N | 1.816 | V |
Volwasseneneducatie | | | | | | | | |
Volwasseneneducatie | 7.003 | 4.676 | 2.327 | N | 2.313 | N | 14 | N |
Leerlingenvervoer | | | | | | | | |
Leerlingenvervoer | 5.247 | 11 | 5.236 | N | 5.491 | N | 255 | V |
Kinderopvang OCW | | | | | | | | |
Kinderopvang OCW | 2.212 | 910 | 1.302 | N | 1.544 | N | 242 | V |
Onderwijshuisvesting | | | | | | | | |
Act/ projecten stedelijk onderwijsbeleid: Onderwijshuisvesting | 3.164 | 746 | 2.418 | N | 2.637 | N | 219 | V |
Basisonderwijs, onderwijshuisvesting (Openbaar en Bijzonder) | 12.629 | 0 | 12.629 | N | 12.039 | N | 590 | N |
Speciaal (Voortgezet) onderwijs, onderwijshuisvesting (Openbaar en Bijzonder) | 1.015 | 0 | 1.015 | N | 1.117 | N | 102 | V |
Voortgezet onderwijs, onderwijshuisvesting (Openbaar en Bijzonder) | 4.132 | 0 | 4.132 | N | 4.107 | N | 25 | N |
Vastgoedbeheer | | | | | | | | |
Openbaar basisonderwijs (CVDH) | 12.922 | 65 | 12.856 | N | 12.840 | N | 16 | N |
Openbaar (voortgezet) speciaal onderwijs (CVDH) | 2.967 | 82 | 2.885 | N | 1.865 | N | 1.021 | N |
Openbaar voortgezet onderwijs (CVDH) | 8.736 | 46 | 8.690 | N | 8.032 | N | 658 | N |
Kinderopvang (CVDH) | 2.762 | 4.534 | 1.772 | V | 1.198 | V | 575 | V |
Act/ projecten stedelijk onderwijsbeleid (CVDH) | -1.017 | 574 | 1.590 | V | 319 | N | 1.909 | V |
Overige | | | | | | | | |
Openbaar basisonderwijs subs POO | 21 | - | 21 | N | 27 | N | 6 | V |
Schoolbegeleidingsdienst onderwijsachterstandsactiviteiten | 1.203 | - | 1.203 | N | 1.203 | N | 0 | V |
Schoolbegeleidingsdienst reguliere schoolbegeleiding | 1.611 | - | 1.611 | N | 1.611 | N | - | - |
Gymnastiek- en schoollokalen | 32 | 32 | 0 | V | - | - | 0 | V |
Totaal | 140.277 | 56.664 | 83.613 | N | 85.285 | N | 1.672 | V |
Onderwijsachterstandsbeleid
Integrale kindcentra en brede buurtscholen
De ontwikkeling van integrale kindcentra (IKC’s) heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Een integraal kindcentrum is één integrale voorziening voor educatie, ontwikkeling, opvang en zorg voor 0-12 jarigen. Er wordt gewerkt vanuit één visie, als één team onder één leiding en met de ouderssamen. Bij aanvang van de Haagse Educatieve Agenda 2014-2018 waren er enkele voorlopers. Nu zijn er ruim twintig locaties in Den Haag mee bezig of staan daarvoor in de startblokken. Hiervan zijn er drie in 2017 gestart. De betreffende basisscholen en hun kinderopvangpartners intensiveren hun samenwerking en zorgen voor een samenhangend aanbod voor kinderen van 0 tot 12 jaar.
In deze HEA periode is het aantal basisscholen met zes uur per week extra onderwijstijd leerkansenprofiel (LKP) gegroeid van 22 naar 25, waarvan de 25ste in 2017 is gestart. Daarnaast hebben bestaande LKP-scholen het aantal deelnemende leerjaren aan een leerkansenprofiel uitgebreid. Bijna alle LKP-scholen bieden dit nu vanaf groep 1 aan. Met behulp van de extra leertijd kan er meer aandacht besteed worden aan taal en rekenen, maar ook aan vakken als cultuureducatie, sport, ICT en techniek. Aan intensieve taal- en rekentrajecten alsook aan onderwijsmateriaal is een extra impuls gegeven. In 2017 zijn vier nieuwe scholen van start gegaan met brede buurtschoolontwikkeling in het voortgezet onderwijs. Er zijn 24 brede buurtscholen in het voortgezet onderwijs, waarmee de HEAambitie van twintig brede buurtscholen is gerealiseerd.
Cultuureducatie
In 2017 is een nieuwe nota voor Cultuureducatie opgesteld (RIS 252261). Vanuit onderwijs en cultuur wordt dit samen benaderd. Dit wordt zo breed mogelijk opgepakt door in te zetten op de relatie binnen- en buitenschoolse cultuureducatie en de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs. Cultuureducatie is van belang voor het bieden van gelijke kansen. Cultuur is veel meer gaan leven in het onderwijs: 65% van de basisscholen werkt samen met Cultuurschakel, het expertisecentrum op het gebied van cultuuronderwijs. Cultuureducatie zorgt ook voor het verkleinen van verschillen tussen (groepen) kinderen. De komende vier jaar gaat de gemeente door met de inzet op cultuureducatie.
Kwaliteit staat centraal
Met de actieagenda ‘Ruimte voor professionele ontwikkeling’ investeren schoolbesturen en gemeente in professionaliteit op school en in het opzetten en onderhouden van professionele netwerken in het onderwijs en de voorscholen. Om het lerarentekort terug te dringen, is het programma de Rode loper (voortgezet onderwijs) verder uitgewerkt en is het programma Klassenwerk (primair onderwijs) gestart. De Haagse Lerarenbeurs is ook in 2017 succesvol gebleken: er zijn 33 lerarenbeurzen verstrekt.
Jaarlijks becijfert het ministerie hoeveel lessen in het voortgezet onderwijs door bevoegde docenten worden gegeven via de integrale personeelstelling onderwijs (IPTO). Gemeenten houden die cijfers als ijkpunt aan en nemen deze zonder interpretatie over. Op 1 oktober 2016 was 83% van de docenten in Den Haag bevoegd, 7,7% benoembaar en 9,3% onbevoegd. De gegevens over 2017 zijn nog niet bekend.
In 2017 is een extra impuls geleverd aan de PABO van de Haagse Hogeschool om deeltijdstudenten een meer flexibele opleiding te kunnen bieden. Doel is dat meer volwassenen de gelegenheid krijgen om leraar basisonderwijs te worden. De PABO heeft een compleet nieuw deeltijdprogramma ontwikkeld waarbij studenten plaats- en tijdonafhankelijk kunnen leren en studeren. De opleiding is in september 2017 gestart met 65 leerlingen.
Voortijdige schoolverlaters
Om het aantal voortijdige schoolverlaters (VSV) en de jeugdwerkloosheid terug te dringen zijn met behulp van de coalitiemiddelen wijkbanenplannen en opvang- en maatwerktrajecten gefinancierd. Hiermee wil de gemeente jongeren zonder startkwalificatie of school motiveren en activeren om door te stromen naar een opleiding of baan.
Thuiszitters
Den Haag wil dat geen enkele leerling langer dan drie maanden thuiszit zonder passend aanbod van onderwijs of zorg. Daarom is in schooljaar 2016-2017 in Den Haag de ‘Expeditie thuiszitters’ gestart met vertegenwoordigers van de samenwerkingsverbanden, primair en voortgezet onderwijs, leerplicht, het HCO (Haags Centrum voor Onderwijsadvies) , CJG (Centrum Jeugd & Gezin), jeugd- en onderwijsbeleid en ouders. Door intensivering van de samenwerking komen thuiszitters nu eerder in beeld. Van alle geregistreerde thuiszitters (790) is het afgelopen schooljaar 87% met succes bemiddeld. Aan het einde van dit schooljaar waren er nog 103 thuiszitters in bemiddeling, veel minder dan vorig schooljaar (160).
Nieuwkomers en statushouders
Kinderen die nieuw in Den Haag komen en de Nederlandse taal niet beheersen hebben ook recht op onderwijs. Goed onderwijsmateriaal is noodzakelijk om intensieve taal- en rekentrajecten aan te bieden. De reguliere middelen voor de internationale schakelklassen (isk) zijn in 2017 aangevuld voor de doorstroom naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo van nieuwkomers en statushouders in de leeftijdcategorie 16+. In 2017 hebben circa 550 statushouders les gehad in één van de internationale schakelklassen van Johan de Witt, Edith Stein of Diamant College. Daarnaast is door middel van opvanggroepen in het primair onderwijs in 2017 een aanbod voor nieuwkomers geboden. Dit betekent dat in 2017 rond de 470 nieuwkomers in 35 door de gemeente gefinancierde nieuwkomersgroepen voor het primair onderwijs onderwijs hebben gevolgd.
Ouderbetrokkendheid
Ouders worden in positie gebracht als partner in de schoolloopbaan van hun kinderen. (Zelfstandige) voorschoolse instellingen, basisscholen en ook scholen voor het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs hebben subsidie toegekend gekregen voor ouderbetrokkenheid. De subsidies zijn bedoeld voor het aanbieden van oudereducatie en activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van ouderbetrokkenheid. Ze dragen bij aan de volgende doelen: goed geïnformeerde ouders, toegeruste ouders, actieve ouders op school, actief partnerschap. Scholen zetten subsidies voor uiteenlopende activiteiten in. Bijvoorbeeld: ouderochtenden over de werkwijze in de klas en de bijdrage daaraan van ouders thuis, het inrichten van klankbordgroepen, het ontwikkelen van een visie op educatief partnerschap, professionalisering van leerkrachten op het gebied van samenwerking en gespreksvoering. Daarnaast is subsidie verleend voor ouderbetrokkenheid bij dagbestedingstrajecten voor jongeren die uitgevallen zijn.
Toelichting financieel resultaat onderwijsachterstandsbeleid € 1,1 mln. N/I
Binnen de ambities van de Haagse Educatieve Agenda is in 2017 een extra impuls gegeven aan activiteiten als professionalisering, intensieve taal-en rekentrajecten en onderwijsmateriaal. Ook zijn er kosten gemaakt in verband met de voorbereiding op de harmonisatie voorschoolse voorzieningen die per 2018 volgens de wet moest starten. In totaal € 1,1 mln. N.
De vrijval subsidies oude jaren bedraagt dit jaar € 0,316 mln. V.
Een deel van de baten voor voortijdige schoolverlaters (VSV) en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) is ten onrechte begroot bij onderwijsachterstanden, terwijl de baten bij stedelijk onderwijs zijn verantwoord (€ 0,320 N). Op programmaniveau is dit neutraal.
Stedelijk onderwijs
Onderwijs- arbeidsmarkt
In de regio Haaglanden werken 44 partners (inclusief negen gemeenten) aan de hand van de de gezamenlijke aanpak Geslaagd in het vak 2.0 aan een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.
In het coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor een stimulans van kansrijke sectoren in de maakeconomie, zoals techniek. Op het terrein van techniekonderwijs is ingezet op het stimuleren van scholen voor primair en voortgezet onderwijs om deel te nemen aan de internationale techniekfinale First Lego League en de organisatie van het Haags Technologie Festival. Ook zijn scholen aangemoedigd om gebruik te maken van de Techfinder met activiteiten op het terrein van wetenschap en techniek. Verder zijn er activiteiten uitgevoerd om het techniekonderwijs op de basisscholen te stimuleren. In mei 2017 vond de kick-off plaats van de Cyber Security School voor ict bij ROC Mondriaan.
ROC Mondriaan heeft in 2017 subsidie gekregen voor activiteiten voor de organisatie van stages en het zoeken naar stageplekken, het stimuleren van ondernemend gedrag, het doen van onderzoek naar duurzame inzetbaarheid van niveau 2 administratief medewerkers en het ontwikkelen van een netwerk om meer stageplekken voor doktersassistenten te vinden. Zaak & Co (coachingproject van ROC Mondriaan) is erin geslaagd om 186 medewerkers uit het bedrijfsleven (juridisch-administratief-economisch) te koppelen aan studenten.
In 2017 is de Haagse stageprijs uitgereikt voor het beste stagebedrijf en de beste stagiair uit het praktijkonderwijs.
Conciërges
Conciërges dragen bij aan de veiligheid, het onderhoud en de sfeer op school. Zij weten vaak precies wat er speelt onder de leerlingen en hebben een sleutelrol op scholen. In het coalitieakkoord ‘Vertrouwen op Haagse Kracht’ is € 0,4 mln. beschikbaar gesteld voor Haagse schoolbesturen als bijdrage in de loonkosten van conciërges bij basisscholen. In 2017 hebben zeventien schoolbesturen in het primair onderwijs subsidie gekregen.
In het kader van een extra impuls voor werkgelegenheid is vanaf 2017 structureel € 1 mln. beschikbaar gesteld voor uitbreiding van het aantal conciërges via de STiP-banen (Sociaal Traject in Perspectief). Hiervoor geldt per 1 februari 2017 de regeling conciërgetaken primair en voortgezet onderwijs, die in nauw overleg met de schoolbesturen is opgesteld. Na de zomer bleek dat scholen terughoudend waren met aanvragen, omdat zij de indruk hadden dat zij een groot deel van de salariskosten zelf moesten financieren. Bij sommige besturen was er ook een personeelsstop voor conciërgetaken omdat zij kortgeleden conciërges ontslagen hadden en daarom niet direct weer mensen mogen aannemen. Er is veel energie en tijd besteed aan het voorlichten van scholen over de STiP-regelingen. Voorlichten aan scholen, matchen tussen vraag en aanbod en het daadwerkelijk aanstellen van een conciërgemedewerker vergt echter tijd. Daarnaast gaan de aanmeldingen en de subsidie niet per kalenderjaar maar per maand. Door deze knelpunten is een groot deel van de middelen in 2017 niet uitgegeven. Naar verwachting worden in 2018 wel alle middelen uitgegeven en zijn circa honderd extra medewerkers aangenomen voor conciërgetaken op scholen.
Ontwikkelingen hoger onderwijs
In februari 2017 is de Campus Den Haag Universiteit Leiden aan de Wijnhaven geopend. De omvang van de locatie is gericht op een groei van het studentenaantal van 3.500 naar 4.500 in 2020. Dit aantal wordt naar verwachting bij het begin van het studiejaar 2018/2019 al bereikt.
Het Student Centre The Hague wordt een plek waar voorzieningen voor studenten gebundeld aangeboden worden aan studenten van de Universiteit Leiden. De voorbereiding van het Student Centre heeft in 2017 plaatsgevonden. Ook is er een besluit over de locatie genomen (Orion gebouw, Turfmarkt 104).
Om het studentenklimaat en de informatiebehoefte van studenten in Den Haag te verbeteren, zijn diverse activiteiten georganiseerd, onder meer op het terrein van het hoger onderwijs en de arbeidsmarkt. Zo is een bijeenkomst georganiseerd in samenwerking met het Nuffic, de Haagse Hogeschool en Universiteit Leiden, voor internationale studenten die graag in Nederland aan de slag willen na hun studie.
In 2017 ontving het City Lab een subsidie om ondernemerschap in het onderwijs te stimuleren via diverse bootcamps, het opzetten van een ondernemersnetwerk, het doen van onderzoek en het ontwikkelen van een online platform voor studenten.
Studiesucces en de juiste studiekeuze zijn onderwerpen die al jaren de agenda’s van hogescholen bepalen. Gezien de vele factoren die het studiesucces beïnvloeden, is het vergroten van het studiesucces een complexe opgave voor hoger onderwijsinstellingen. De Haagse Hogeschool ontwikkelde in 2017 een nieuwe aanpak samen met de belanghebbenden: het toeleverend onderwijs (voortgezet onderwijs en mbo), de faculteiten van de Haagse Hogeschool en de (aankomend) studenten.
Schoolzwemmen
De gemeente Den Haag vindt het belangrijk dat alle Haagse kinderen leren zwemmen. Om het voor ieder kind mogelijk te maken zwemles te volgen, biedt de gemeente schoolzwemmen aan: een investering in de zwemvaardigheid en zwemveiligheid. In 2017 boden 109 scholen en tien regionale expertisecentra hun leerlingen zwemles aan. In totaal hebben er 6.900 leerlingen deelgenomen. Er zijn 3.785 diploma s behaald (bron rapportage schoolzwemmen 2015-2016 RIS 297315). De rapportage over het schooljaar 2016-2017 is nog niet beschikbaar.
Innovatie in het Haagse onderwijs
Eind februari 2017 is met de subsidieregeling ‘Innovatie in het onderwijs Den Haag 2017’ (RIS 296406) een impuls gegeven aan vernieuwingen in het Haagse onderwijs. Schoolbesturen als ook ouders, leerlingen en leraren zijn uitgedaagd om met een innovatief voorstel te komen. Er kwamen honderd reacties binnen. Veel van deze voorstellen waren vernieuwend en creatief. Ze combineerden inhoudelijke thema’s met nieuwe werkvormen of digitale mogelijkheden, ze verbonden actoren met elkaar of waren gericht op specifieke doelgroepen. Het college heeft besloten om veertien voorstellen voor subsidie in aanmerking te laten komen. Gezien de vele enthousiaste reacties en voorstellen wordt de subsidieregeling verlengd.
Toelichting financieel resultaat stedelijk onderwijs € 1,8 mln. V/I
Bij de nieuwe STiP-regeling is het aanstellen van conciërges moeizaam op gang gekomen, waardoor een bedrag van € 1 mln. (V) dit jaar niet is besteed.
Er is dit jaar ook geen aanvraag ingediend voor de academische kennisinfrastructuur
waardoor het budget van € 0,150 mln. (V) niet is besteed.
Ook moest een deel van de hier begrote salariskosten elders worden verantwoord, wat hier tot een voordeel leidt (€ 0,284 mln.), maar op het taakveld Overhead tot een even groot nadeel (op gemeentelijk niveau neutraal).
De vrijval subsidies oude jaren bedraagt dit jaar € 0,159 V.
Een deel van de baten voor voortijdige schoolverlaters (VSV) en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) is ten onrechte begroot bij onderwijsachterstanden, terwijl de baten bij stedelijk onderwijs zijn verantwoord (€ 0,320 V). Op programmaniveau is dit neutraal. Overige verschillen zijn per saldo € 0,1 mln. N.
Volwasseneneducatie
Voldoende kennis van de Nederlandse taal is noodzakelijk om actief, zelfstandig en zelfredzaam deel te nemen aan de samenleving en de kans op werk te vergroten of te behouden. In Den Haag is volgens de meest actuele cijfers (2016) naar schatting 24% van de bewoners tussen de 16 en 65 jaar laaggeletterd. Dit is aanzienlijk hoger is dan gemiddeld in Nederland (12%) en in de regio Haaglanden (19%). Het gaat om circa 84.000 bewoners van Den Haag tussen de 16 en 65 jaar (rapport CINOP Advies RIS294448). Het terugdringen van taalachterstanden bij volwassenen heeft, ondanks de rijksbezuinigingen, hoge prioriteit. Met het coalitieakkoord 2014-2018 is jaarlijks € 1 mln. beschikbaar gekomen voor extra activiteiten om de taalachterstanden terug te dringen. Het bereik van laaggeletterden met een aanbod aan trainingen en ondersteuning in Den Haag is hoog, namelijk 8% van de laaggeletterden, wat beduidend hoger ligt dan het landelijk gemiddelde van 3%.
In de achterliggende periode heeft Den Haag voor de regio Haaglanden met de beschikbare rijksmiddelen educatieaanbod voor volwassenen ingekocht bij het ROC Mondriaan. Daarnaast heeft Den Haag ook gemeentelijke middelen ingezet, waaronder de coalitiemiddelen, voor de inkoop van volwasseneneducatie bij Taal aan Zee en het project samenspraak bij het Gilde. Hiermee zijn jaarlijks door ROC Mondriaan ongeveer 6.250 laaggeletterden bereikt met hun aanbod NT1 en NT2 volwasseneneducatie. Door taalaanbieder Taal aan Zee zijn jaarlijks ongeveer 1.100 cursisten bereikt. Aanvullend op het aanbod op locatie kunnen cursisten via de website Oefenen.nl thuis aan de slag. In 2016 waren er 6.735 cursisten en gebruikers van de site (HEA-monitor RIS298150) Het is nog niet bekend wat het aantal in 2017 is.
Leerlingenvervoer
Het aangepast leerlingenvervoer is begin 2017 (opnieuw) aanbesteed. Bij deze aanbesteding is meer nadruk gelegd op de kwaliteit van het vervoer. Sinds het schooljaar 2017-2018 zijn twee nieuwe vervoerders van start gegaan. De prijs van het leerlingenvervoer wordt hoger vanwege de hogere kwaliteit.
Toelichting financieel resultaat leerlingenvervoer € 0,3 mln. V/I
Het leerlingenvervoer is de afgelopen jaren uitgevoerd tegen lage tarieven. Er is een nieuwe aanbesteding uitgeschreven met meer nadruk op de kwaliteit. In de loop van 2017 zijn de oude contracten afgelopen en zijn de nieuwe contracten ingegaan. Daardoor waren voor een deel van het jaar nog de oude, lagere prijzen van toepassing.
Onderwijshuisvesting
In 2017 zijn tien nieuwe scholen opgeleverd. Het gaat om afdelingen voor voortgezet speciaal onderwijs van de Piramide en de Cor Emous aan de Steenwijklaan 30, uitbreiding van basisschool De Vlieger aan de Frits Diepenlaan, De Witte Vogel (speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs) en de Piramide (afdeling speciaal onderwijs) aan de Melis Stokelaan, uitbreiding Bamboe (voorheen Krullevaar) en nieuwbouw Haagse Beek aan Bentelostraat (Brede Buurtschool+ Morgenstond), Het Volle Leven aan de Rijslag, M.M. Boldingh basisschool en een deel van De Populier aan het Verhulstplein/Dunklerstraat.
Vier scholen zijn bezig met uitbreiding of vervangende nieuwbouw : Ds van den Boschschool aan de Erasmusweg, het Vrijzinnig Christelijk Lyceum aan de Van Stolkweg, de Primary School Kijkduin aan het Wijndaelerduin en basisschool De Spiegel aan de Van de Spiegelstraat.
In november 2015 heeft de raad een motie aangenomen om te onderzoeken of het wenselijk en mogelijk is om de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs op het punt van renovaties van schoolgebouwen aan te passen. Op 25 januari 2018 heeft de raad (RIS 298833) de verordening voorzieningen onderwijshuisvesting Den Haag hierop aangepast. Tevens is door de raad de reserve Duurzame huisvesting primair en speciaal onderwijs uitgebreid met de doelstelling: energetische verduurzaming schoolgebouwen. Een regeling daarvoor om schoolbesturen te stimuleren te investeren in dergelijke maatregelen wordt in 2018 aan de raad voorgelegd.
Toelichting financieel resultaat onderwijshuisvesting € 0,3 mln. N/I
De premies schadeverzekeringen zijn hoger uitgevallen, er zijn niet-gereserveerde kosten voor ozb (onroerende zaakbelasting), huren en erfpacht uit 2016 betaald in 2017 en daarnaast is het budget aangepast aan de gedaalde prijsindex (€ 0,5 mln. N).
Overige verschillen zijn per saldo € 0,2 mln. V
Beheer vastgoed
Het beheer en de ontwikkeling van het gemeentelijk vastgoed wordt nader toegelicht in de aparte paragrafen Vastgoed en Onderhoud kapitaalgoederen.
Toelichting financieel resultaat vastgoedbeheer € 0,8 mln. V/I
Het beheer en het ontwikkelen van het vastgoed zijn binnen de gemeente Den Haag centraal georganiseerd. Binnen het programma Onderwijs is het resultaat op het beheer van vastgoed (kinderopvang en wissellocaties onderwijs) in totaal € 0,8 mln. voordelig.
Dit is als volgt opgebouwd:
Er is een voordeel van € 0,7 mln. op de rente en afschrijving van de accommodaties voor kinderopvang
die door de gemeente kostendekkend worden verhuurd.
Er is een nadeel van € 0,4 mln. door leegstand (huurderving en kosten leegstandsbeheer). De kosten voor groot onderhoud variëren van jaar tot jaar. Dit jaar is er een voordelig resultaat van € 0,5 mln. op het onderhoud van deze accommodaties. In de resultaatbestemming zal dit worden toegevoegd aan de onderhoudsreserve. In de afgelopen jaren werden deze financiële resultaten opgevangen door de egalisatiereserve rendabele panden en de meerjarige onderhoudsvoorzieningen. Deze zijn opgeheven, zodat de variërende voordelen en nadelen nu worden verwerkt in het resultaat.